.

.

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم مفید باشه
ایمیل مدیر : www.naderparvizi@yahoo.com

» عکاسی
» دانلود
» دانلود فون عروس و داماد
» براش حرفه ای فتوگرافی
» طریقه کم کردن رنگ زرد تصویر
» مقاله تصویری آموزش سایه دار کردن یک شی در فتوشاپ
» آموزش
» اتوفوکوس
» آموزش Zombifying Mandy Moore
» آموزش ساخت تصویری پرزرق و برق و رویایی
» زاویه دید » انتخاب زاویه دید
» قیمت
» پر بیننده ترین ها
» معرفی دوربین های دیجیتال
» تکنیک های عکاسان حرفه ای
» نکاتی پیرامون عکاسی گروهی
» آیا آلبوم های قدیمی به موزه ها سپرده می شوند؟
» جامعه شناسی عکاسی
» چگونه عکاسی کنیم؟
» تکنیک های نورپردازی در عکاسی
» رنگها در عکاسی
» چگونه عکس های احساسی بگیریم؟-آشنایی با عکاسی ضد نور (سیلوئت)
» روایت هایی از آغاز عکاسی در ایران
» چگونه از آبشار عکس بگیریم؟
» عکاسی از پرندگان
» عکاسی با نور شمع
» عکاسی از پادشاه فصل ها؛ پاییز
» چگونگی عکاسی از مجالس عروسی
» عکاسی از منظره
» عکاسی چهره
» آدم ها، مکان ها، زمان ها در آثار عکاسی هری گرایرت
» اخبار دوربین های به روز
» تازه های دوربین کانن
» انواع لنزهای سری ای اف کانن
» چاپگرهای خانگی عکس
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری آ
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری ایکسوز
» دوربین های عکاسی دیجیتال حرفه ای کانن مدل های سری ای او اس (EOS Serise)
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری جی / اس / اس ایکس
» نمایندگی کانن در کشورهای دیگر
» جدید ترین دوربین ها
» تفاوت در دوربینهای عکاسی کانن
» فوت و فن های عکاسی برای تازه کارها
» دانلود رایگان دفترچه راهنمای فارسی دوربینهای عکاسی دیجیتال کانن
» لیست قیمت به روز کانن
» گارانتی
» اخبار جدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!
» بیشتر بدانید
» نگارخانه

» مهر 1394
» مرداد 1392
» تير 1392
» ارديبهشت 1392
» اسفند 1391
» آذر 1391
» مهر 1391
» مرداد 1391
» خرداد 1391
» ارديبهشت 1391
» فروردين 1391
» بهمن 1390
» دی 1390


» طراحی سایت
» چهلستون (هرچی بخوای داریم)
» ایران(آقای تک)
» باشگاه عکاسان جوان
» کیت اگزوز
» زنون قوی
» چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فوتوگرافی نادر و آدرس nader.parvizi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 431
بازدید کل : 84232
تعداد مطالب : 161
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1





RSS
آشنایی با تکنیک HDR در عکاسی
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 29 تير 1392 در ساعت


آشنایی با تکنیک HDR در عکاسی

 

 

درسنامه - حمید عابدی

با تغییر سیستم عکاسی از آنالوگ به دیجیتال و روی کار آمدن تاریک‌خانه های دیجیتالی، تحول بزرگی در هنر و صنعت عکاسی پدید آمد. این دگرگونی همراه با تغییرات روز به روز در سخت افزارها (دوربین، لنز و...) و نرم افزارهای مورد استفاد برای ویرایش و اصلاح عکس، همچنان نیز به سرعت ادامه دارد. یکی از این تحولات که در حوزۀ نرم افزاری هنر عکاسی پدید آمده است، استفاده از تکنیک اچ دی آر می باشد که در بین عکاسان خارجی و داخلی به سرعت در حال گسترش است.

قبل از این‌که به بحث اصلی و معرفی این تکنیک بپردازیم، از شما دعوت می‌کنم با هم به این سه عکس که از ایوان جانبی آرامگاه سعدی گرفته شده‌اند، نگاهی بیندازیم:

HDR

HDR

HDR

اینها سه عکس همزمان امّا با سه نوردهی متفاوت از یک مکان هستند که با استفاده از قابلیت براکتیک دوربین‌ دیجیتال تهیه شده‌اند. نوردهی تصویر اوّل در حالت متعادل (EV=0) است و این مشخصه برای دو تصویر بعدی به ترتیب 2- و 2+ است. گویا عکاس، تلاش داشته است تا با تغییر درجۀ دیافراگم، بین مناطق تاریک (قسمت انتهایی و داخل بقعۀ آرامگاه) و روشن عکس (نور تابیده شده از فواصل خالی بین ستون‌های سمت چپ تصویر بر روی زمین) تعادلی ایجاد کند تا هم بتواند افراد داخل بقعه را به همان خوبی که خودش با چشمانش می‌بیند نشان دهد و هم بتواند نور مناطق روشن تصویر را کنترل کند و از شدت بیش از حد آن‌ها جلوگیری کند. امّا با کمی دقت، متوجه خواهید شد که او در هیچ کدام از این سه عکس نتوانسته است به خواستۀ خود دست یابد؛ چرا که در تصویر آخر با آن که توانسته فضای داخل بقعه را به خوبی نشان دهد، امّا باز نمودن بیش از حد دیافراگم، باعث ایجاد نور شدید در قسمت‌های روشن شده است. در تصویر وسط، اگرچه با بستن دیافراگم توانسته است نور قسمت‌های روشن عکس را کنترل کند، اما در عوض، باعث از دست دادن قسمت‌های تیره شده است و در نهایت در عکس اول که برای ایجاد توازن، نوردهی را در حالت متعادل (EV=0) تنظیم کرده، هم باعث شده قسمت تاریک داخل بقعه به خوبی مشخص نشود و هم این‌که نور قسمت‌های روشن تصویر بیش از حد شده است.

شاید شما هم در هنگام عکاسی با این مشکل ـ که در اثر تفاوت یا فاصلۀ نوری زیاد (در اصطلاح عکاسی «گام» یا «استپ») بین مناطق تاریک و روشن در یک تصویر ایجاد می‌شودـ برخورد کرده باشید و این در حالی است که چشم انسان قادر است این تفاوت زیاد نوری را نادیده بگیرد و با ایجاد توازن بین نقاط تاریک و روشن، تصویری واضح با تمام جزئیات در اختیار ما قرار دهد. برای مثال عکاس هنگامی که در حالت عادی به صحنۀ بالا نگاه می‌کرده است، هم می‌توانسته افراد داخل بقعه را به وضوح تماشا کند و هم این‌که نور بیرون را به خوبی کنترل نماید.

رفع مشکل با تکنیک HDR:

HDR، شیوه‌ای نو در عکاسی است که برای طبیعی‌تر کردن سوژه عکاسی و نزدیک‌تر کردن عکس به آن چیزی که چشم انسان می بیند، ابداع شده است. در تکنیک HDR که مخفف high dynamic range است، عکاس می‌تواند با کمک نرم‌افزارهای‌ ویژه‌ای، با ترکیب چند عکس با نوردهی‌های متفاوت، در نهایت به یک عکس با دامنۀ بالایی از نوردهی دست پیدا کند که محدودیت‌های نوری عکس‌های قبلی را نداشته و در واقع، ویژگی‌های نوری تمام آن‌ها را در خود جمع کرده باشد. برای ساختن عکس های اچ دی آر، نرم افزاری متعددی در دسترس هستند که از مهم ترین آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- Photomatix

- Easy HDR

-( Adobe Photoshop (CS series

برای مثال به عکس زیر که به این شیوه و از ترکیب سه عکس بالا با استفاده از برنامۀ Photomatix pro 3.1 تهیه شده است، توجّه کنید:

 

HDR

 در این عکس، علاوه بر این که محدودیت‌های نوری داخل بقعه (نقاط تاریک) از بین رفته و افراد داخل آن ( که در دو عکس سمت چپ و میانی در بالا مشخص نبودند) به وضوح (مانند عکس سمت راست) قابل مشاهده‌اند، مشکلات نوری شدیدی که در نقاط روشن تصویر در محوطۀ خارج از بقعه (در عکس سمت راست و چپ) وجود داشت نیز از بین رفته و کل تصویر از نظر نوردهی، به نوعی توازن رسیده است.

هر چند از تکنیک اچ دی آر می‌توان برای طبیعی‌نگاری (نزدیک کردن عکس به تصویری که چشم انسان می‌بیند) استفاده کرد، امّا آنچه امروزه بیشتر شاهد آن هستیم، استفادۀ فراواقع گرایانه از این تکنیک است که با اشباع بیش از حد رنگ‌ها و سایه و روشن‌های عکس، تصویری که بیشتر به نقاشی نزدیک است را پدید می‌آورند به طوری که  کمتر کسی با دیدن آن فکر می‌کند که این تصویر، یک عکس از یک صحنۀ واقعی می تواند باشد.

در ادامه دو نمونه دیگر از این عکس ها را می بینید. در مطلب بعد شما را با نحوه انجام تکنیک اچ دی آر در نرم افزار فتوشاپ آشنا خواهم کرد.

HDR

HDR

 

.:: ::.
ساخت تصاویر HDR با استفاده از فتوشاپ
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 29 تير 1392 در ساعت


ساخت تصاویر HDR  با استفاده از فتوشاپ

 

ساخت تصاویر HDR با استفاده از فتوشاپ

درسنامه - حمید عابدی

اشاره: در مطلب پیشین با مفهوم تکنیک عکاسی اچ دی آر (HDR)، کاربردها و انواع آن آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم به آموزش ساخت عکس‌های اچ دی آر با استفاده از نرم افزارهایی که این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهند، بپردازیم.

از آن جا که بیشتر عکاسان حرفه‌ای و آماتور برای ویرایش عکس‌های خود از نرم‌افزار فتوشاپ و یا نرم‌افزاهای هم‌خانوادۀ آن (شرکت ادوبی) استفاده می‌کنند، مناسب دیدیم که آموزش نحوۀ ساخت عکس‌های اچ دی آر، را با نرم افزار فتوشاپ مطرح کنیم.

همان طور که می‌دانیم، فتوشاپ یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای موجود برای ویرایش عکس به صورت حرفه‌ای است که (هر چند وقت یکبار با ارائۀ نسخه‌های جدیدتری از آن و همچنین پلاگین‌های تخصصی ویرایش عکس) روز به روز بر شمار قابلیت‌های آن  افزوده می‌شود. یکی از این قابلیت‌ها، امکان ساخت تصاویر اچ دی آر است که از نسخۀ Adobe Photoshop CS2 به بعد به این نرم افزار افزوده شده است که ما از نسخۀ Photoshop CS4 Adobe  برای این آموزش استفاده می‌کنیم.

 ***

چگونه عکس اچ دی آر بگیریم؟

قبل از هر چیز، نیاز به یک دوربین دیجیتال داریم که قابلیت عکاسی با نوردهی‌های متفاوت را داشته باشد. این کار را می‌توان به صورت دستی (با افزایش و کاهش سرعت شاتر) انجام دهیم و یا از قابلیت براکتینگ (عکاسی پیاپی با نوردهی‌های متفاوت) که در بعضی از دوربین‌های دیجیتال تعبیه شده، استفاده کرد. برای تهیۀ یک عکس اچ دی آر، حداقل به سه عکس با سه نوردهی متفاوت نیاز داریم و از آن جا که این عکس‌ها باید کاملاً با هم یکسان باشند و به عبارتی به صورت صد در صد بر هم منطبق شوند، بهتر است سوژه‌هایی را برای عکاسی انتخاب کنیم که متحرک نباشند. هر چند که برای ساختن تصاویر اچ دی آر از سوژه‌های متحرک نیز راه حل هایی ارائه شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. همچنین توجه داشته باشید که از باز و بسته کردن دیافراگم برای تهیۀ عکس‌هایی با نوردهی‌های متفاوت، استفاده نکنید، چرا که با این کار عمق میدان در عکس‌های شما تغییر خواهد کرد و در نهایت عکس‌های شما با هم یکسان نخواهند بود. در این جا از چهار نمونه عکسی که برنامۀ فتوشاپ در آدرس C:Program FilesAdobeAdobe Photoshop CS4SamplesMerge to HDR در اختیارمان گذاشته است، برای تمرین استفاده می‌کنیم:

 

hdr1

hdr2

hdr3

hdr4

 

چگونه عکس اچ دی آر بسازیم؟

پس از اجرای برنامۀ فتوشاپ، منوی زیر را دنبال می‌کنیم:

File / Automate / Merge to HDR

در پنجرۀ باز شده با کلیک بر روی گزینۀ Brows، به آدرس فایلی که قبلاً عکس‌های مورد نیاز برای ساختن تصویر اچ دی آر را در آن ذخیره کرده‌ایم، می‌رویم و آنها را انتخاب می‌کنیم و در نهایت بر روی گزینۀ OK کلیک می‌کنیم. یادمان نرود که در این قسمت حتماً گزینۀ مربوط به عبارت Attempt to Automatically Align Source Image را فعال کنیم تا اگر احیاناً در هنگام عکاسی پیاپی، دستمان کمی لرزیده‌ است (برای اطمینان بیشتر به منظور جلوگیری از لرزش دوربین، بهتر است از سه پایه در هنگام عکاسی استفاده شود)، نرم‌افزار به صورت خودکار، مشکل انطباق تصاویر بر روی یکدیگر را برطرف کند.

 

hdr5

 

حالا دیگر همه چیز برای ساخت یک تصویر اچ دی آر آماده است، فقط کافیست بر روی گزینۀ OK کلیک کنیم، تا نرم‌افزار به صورت خودکار، عکس‌های انتخابی ما را با یکدیگر ترکیب کند. اما بهتر است زیاد عجله نکنید، چون این مرحله ممکن است کمی طول بکشد. به هر حال پس از کمی انتظار با صفحه‌ای مانند صفحۀ زیر روبه‌رو خواهیم شد:

 

hdr6

 

همان طور که در تصویر هم مشاهده می‌شود، این صفحه به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش سمت چپ، اصل عکس‌هایی را که گرفته ایم به همراه میزان نوردهی که در هنگام عکاسی اعمال کرده‌اید (در زیر هر عکس)، به نمایش می‌گذارد. بخش میانی، تصویر اچ دی آری را که از ترکیب عکس‌های سمت چپ به وجود آمده است، نشان می‌دهد و بخش سمت راست نیز تنظیماتی را برای عکس مورد نظر در اختیار قرار می‌دهد. برای مثال می‌توانیم با استفاده از اهرم زیر منحنی، مقدار روشنایی را برای خروجی تصویر اچ دی آر تغییر دهیم. لازم به ذکر است که مقدار روشنایی تصویر را روی هر مقداری که تنظیم کنید، بعداً قابل تغییر خواهد بود. امکان دیگری که در این قسمت در اختیار ما قرار داده شده این است که می‌توانیم از  قسمت Bit Depth نوع کانالی را که قرار است تصویر اچی دی آر در آن ذخیره شود، انتخاب کنیم. در این قسمت اگر کانال 32 بیتی را انتخاب کنید، تصویر اچ دی آر شما با تمام جزئیات مربوط به روشنایی پیکسل‌ها ذخیره خواهد شد. بنابراین، پس از انتخاب کانال 32 بیتی، بر روی گزینۀ OK کلیک می‌کنیم تا تصویر اچ دی آر نهایی را در محیط اصلی کار فتوشاپ مشاهده کنیم. همان طور که قبلاً هم اشاره شد، در این مرحله هم می‌توانیم تنظیمات مربوط به روشنایی تصویر را تغییر دهیم که برای این منظور باید از داخل منوی View، گزینۀ 32- bit Preview Options را انتخاب کنیم. در پنجرۀ باز شده به دو روش می‌توانیم میزان روشنایی را تنظیم کنیم. در روش اوّل یعنی Exposure And Gamma، انتقال اهرم Exposure برای تنظیم روشنایی و اهرم Gamma برای تنظیم کنتراست پیش نمایش تصویر به کار می‌رود و روش دوم یعنی Highlight Compression امکان فشرده کردن مقادیر روشنایی را در تصویر HDR (به طوری که مطابق با محدوده ارزش‌های روشنایی تصاویر 8 یا 16 بیت بر کانال باشند) برای ما فراهم می‌کند.

 

hdr8

اما اگر مایل باشید تصویر اچ دی آرتان را در کانا‌ل‌های 16 یا 8 بیتی ذخیره کنید می‌توانید از منوی Image وارد گزینۀ Mode شوید و در قسمت انتهایی پنجرۀ باز شده، یکی از دو کانال 16 یا 8 بیتی را انتخاب کنید. در صورت انتخاب هر یک از این کانال‌ها، با پنجرۀ زیر رو به رو خواهید شد:

 

hdr9

در این مرحله، همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، باز هم می‌توانیم مشخصات نوری تصویر اچ دی آر را با روش‌های مختلفی که نر‌م‌افزار در قسمت Method در اختیارمان قرار می‌دهد، تنظیم کنیم که کامل‌ترین روش‌، گزینۀ آخر یعنی Local Adaptation است؛ چرا که تنها با انتخاب این گزینه است که برنامه، امکان کار با هیستوگرام را به ما می‌دهد. پس از اتمام کار تنظیم نور تصویر، بر روی گزینۀ OK کلیک می‌کنیم و عکس اچ دی آر نهایی را مشاهده می‌کنیم:

 

hdr10

دو نکتۀ مهم:

1. تنها تصاویر اچ دی آر 8 بیتی قابلیت ذخیره با فرمت JPEG را دارند و تصاویر 32 یا 16 بیتی را می‌توان با فرمت‌های PSD  یا TIFF و چند فرمت تخصصی دیگر (به غیر از فرمت JPEG) ذخیره نمود.

2. تصاویر اچ دی آری که توسط نرم‌افزار فتوشاپ ساخته می‌شوند در مقایسه با نرم‌افزارهای دیگر، بیشتر حالت واقع‌گرایانه دارند. در صورت تمایل به خلق تصاویر فراواقع‌گرایانه، می‌توانید از پلاگین‌های مربوطه در نرم‌افزار فتوشاپ استفاده کنید و یا پس ذخیرۀ تصویر اچ دی آر ساخته شده در فتوشاپ با فرمت OpenEXR، آن را در برنامه‌های تخصصی دیگری مانند فتوماتیکس و... باز کرده و تنظیمات دل‌خواه را بر روی آن اعمال کنید.

 

.:: ::.
عکاسی مدلینگ چیست؟
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 29 تير 1392 در ساعت

عکس یعنی ثبت خاطرات و لحظه های ناب و خاص زندگی. در این میان عده ای هستند که به محصور کردن خاطرات در قالب چندین عکس علاقه چندانی ندارند، ولی چنین افرادی نیز به احتمال زیاد نمی توانند از گرفتن عکس در مجلس عروسی خود یا اقوام نزدیک خودداری کنند. از این رو در این شماره به ارایه نکاتی در خصوص نحوه گرفتن عکس در مجالس عروسی و به ویژه عکاسی از عروس و داماد می پردازیم. این مقاله شاید تا حدودی برای آن دسته از افرادی که بتازگی هنر عکاسی را آغاز کرده اند یا مدت کوتاهی است که به آن اشتغال دارند، کمک کننده باشد. عکاسی از مجالس عروسی در میان انواع ژانرهای عکاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در سال های اخیر به کمک دوربین های دیجیتال، عکاسی از عروس و داماد فراتر از بعد سنتی آن پیش رفته است و عکاسان مختلف با ابزار، نرم افزارهای خاص و هنرنمایی های خود، به عکس های گرفته شده از عروس و داماد جلوه ای چند برابر بخشیده اند. اینکه چه فاکتورهایی باعث می شود تا یک عکس، زیبا و خاص به نظر برسد علاوه بر رعایت برخی مسائل و شرایط محیطی، بیشتر به ذوق و مهارت عکاس بستگی دارد. در خصوص عکاسی از عروس و داماد نیز این اصل قابل اجراست. نوع نگاه عکاس به سوژه، محیط اطراف، زاویه دید دوربین، چگونگی انتخاب و گرفتن بهترین ژست و حالت از سوژه همگی در به وجود آوردن یک عکس خوب تاثیرگذار هستند. مهم ترین نکاتی که در هنگام عکاسی از عروس و داماد باید به خاطر داشت عبارتند از:

 

● آشنایی با لوکیشن به عنوان یک عکاس، باید شناخت کافی از لوکیشن عکاسی به ویژه در زمان های مختلف در طی روز داشته باشید. کیفیت عکاسی در محیط باز با کیفیت و شرایط نور محیط رابطه مستقیم دارد. زمانی که شرایط نوری محیط ایده آل نباشد به طور حتم نتیجه نهایی عکس نیز ایده آل نخواهد بود. در این گونه عکس ها، از فضاهای مختلف یا حتی چندین لوکیشن استفاده می شود، بنابراین باید به تمام نقاط آشنایی کافی داشته باشید.

 

● اطمینان از نور محیط اگر عکاسی در یک محیط بسته اتفاق می افتد باید از میزان و شدت نورهای وارد شده به اتاق که از راه پنجره یا در انجام می شود آگاهی کافی داشته باشید. در شرایطی که عکاسی در محیط باز انجام شود باید به شدت نور خورشید توجه کنید. اگر نور خورشید بیش از اندازه زیاد است باید برای آن چاره ای بیاندیشید. نور شدید موجب به وجود آمدن سایه در اطراف سوژه و از بین رفتن کیفیت نهایی عکس می شود. عکس های گرفته شده در بعدازظهر از کیفیت خوبی برخوردار خواهند بود.

 

 

● انتخاب زاویه های متفاوت انتخاب یک زاویه و گرفتن تمامی عکس ها از آن، باعث بی روح شدن عکس ها می شود. عکس های مختلف باید با زاویه های مختلف گرفته شوند تا در هنگام تماشا کردن، حوصله بیننده را سر نبرد و او را به دیدن تشویق کند. شهامت این را داشته باشید که از زاویه های جدید عکاسی کنید. اگر قرار است که یک عکس گروهی به همراه عروس و داماد بگیرد، سعی کنید زاویه دید و نحوه قرار گرفتن افراد در عکس، متفاوت از عکس های گروهی تکراری و همیشگی باشد.

 

 

● راحت بودن سوژه از آنجا که روز عروسی برای عروس و داماد به دلیل هماهنگ کردن بسیاری از کارها با یکدیگر با استرس و تنش های زیادی همراه است، بنابراین به عنوان یک عکاس باید این اطمینان را به عروس و داماد بدهید که مرحله عکاسی به موقع و به نحو احسن انجام خواهد شد. عکاسی از یک عروس و داماد مضطرب باعث می شود تا استرس آن ها در عکس متجلی شود و کیفیت عکس ها پایین بیاید. آرامش عکاس و سوژه در عکاسی از مهمترین اصول به شمار می رود.

 

● در نظر گرفتن پشت زمینه مناسب انتخاب یک پشت زمینه (بک گراند) مناسب از جمله مواردی است که به ذوق و سلیقه عکاس مرتبط می شود. هنگام انتخاب پشت زمینه باید به شرایط نوری محیط و تاثیر آن در نتیجه نهایی عکس توجه داشته باشید. برای اینکه پشت زمینه محو و سوژه برجسته شود باید از دیافراگم گسترده ( باز) استفاده کنید.

 

 

● انتخاب سبک عکاسان مختلف از سبک های مختلف برای عکاسی از عروس و داماد استفاده می کنند. اینکه چه نوع سبکی را انتخاب کنید به تجربه شما و مشتری پسند بودن آن سبک بستگی دارد. دو سبک رایج که به طور معمول بیشتر عکاس ها از آن استفاده می کنند " عکاسی روزنامه ای" و "چهره" است. عکس های گرفته شده در دو حالت رسمی و غیررسمی گرفته می شوند. عکاس در حالت عکاسی از چهره باید توانایی گرفتن عکس های رسمی و غیررسمی را داشته باشد. به طور معمول عروس و داماد علاقه زیادی به عکس های رسمی دارند. آرشیو عکس های گرفته شده یک عکاس به خوبی بازگو کننده این مسئله است که او در کدامیک از سبک ها (رسمی یا غیررسمی) بیشتر فعالیت می کند. عکس هایی که به سبک روزنامه ای یا خبری گرفته می شوند به دلیل اینکه از قبل تعیین شده نیستند جزو عکس های غیررسمی به شمار می روند.

 

 

● نوع دوربین عکس های عروسی به طور معمول با دو نوع دوربین ۳۵ میلی متری یا متوسط گرفته می شوند. در صورتی که عکس های گرفته شده با دوربین ۳۵ میلی متری بزرگ تر از اندازه معمولی چاپ شوند به صورت دانه دانه خواهند شد. برای اینکه این ضعف جبران شود عکس ها را در اندازه بزرگ تر چاپ می کنند.

 

 

● عکس رنگی یا سیاه و سفید عکس های عروسی نیز مانند تمام زمینه های عکاسی، می توانند رنگی یا سیاه و سفید گرفته شوند. اگرچه عکس رنگی رواج بیشتری دارد و بسیاری از زوج ها تمایل به رنگی بودن عکس هایشان دارند، اما باید گفت که عکس سیاه و سفید نیز از جاذبه های خاص خود برخوردار است. عکس های سیاه و سفید باعث می شوند که عکس، حسی از قدیمی و رمانتیک بودن داشته باشد. همچنین دوام عکس های سیاه و سفید بیشتر از عکس های رنگی است. امتیازی که عکس رنگی نسبت به سیاه و سفید دارد به این صورت است که یک عکس رنگی گرفته شده در سبک چهره، اجزا و حالت چهره سوژه را در روز عروسی بهتر و دقیق تر نشان می دهد. البته می توان عکس هایی که به صورت رنگی گرفته شده اند را به صورت سیاه و سفید چاپ کرد. عکاسانی که بیشتر از حالت روزنامه ای یا خبری استفاده می کنند تمایل زیادی به گرفتن عکس های سیاه و سفید دارند. البته در نهایت، اینکه عکس های گرفته یا چاپ شده به صورت رنگی باشند یا سیاه و سفید بر عهده عروس و داماد است.

 

 

● سرعت فیلم عکاسی توجه داشتن به سرعت فیلم عکاسی از دیگر موارد قابل توجه در عکاسی عروسی است. برای گرفتن عکس در آفتاب با نور نسبتا شدید فیلم عکاسی با سرعت ۱۰۰، برای شرایطی که نسبت آفتاب به سایه مساوی است سرعت ۲۰۰ و زمانی که نور محیط کم است سرعت ۴۰۰ پیشنهاد می شود. فیلم های با سرعت ۴۰۰ بیشترین استفاده را در عکاسی عروسی دارند زیرا این نوع فیلم ها می توان در محیط خارج یا داخل استفاده کرد.

 

● شناخت نسبت به روحیه عکاس همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد رابطه بین سوژه و عکاس به خوبی در عکس مشخص می شود. در صورتی که عکاس یا سوژه مضطرب، نگران و مشوش باشند این مسئله باعث بی کیفیت شدن عکس خواهد شد. شناخت پیدا کردن به روحیه عکاس از مواردی است که به تیزبینی و درایت سوژه برمی گردد و این امر هنگام صحبت های اولیه با عکاس یا دیدن آرشیو عکس های او مشخص می شود.

.:: ::.
پارک طالقانی ، پارک ملت
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال سه شنبه 4 تير 1392 در ساعت

عکاس : سید احمد حسینی
تاریخ تصویر برداری : 30 فروردین ماه 1392
محل ثبت تصاویر : پارک طالقانی ، پارک ملت
عکاس :سید احمد حسینی
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


تمامی حقوق این گزارش تصویری متعلق با آقای حسینی و سایت سی عکس می باشد.


:: موضوعات مرتبط: عکاسی، ،
.:: ::.
انتخاب دوربین مناسب: عکاسی پرتره
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال سه شنبه 4 تير 1392 در ساعت
انتخاب دوربین مناسب: عکاسی پرتره

در این مجموعه قصد داریم به صورت موجز و کاربردی موضوع را از دیدگاه خاص شیوه های مختلف عکاسی ببینیم. و از این نقطه نظر به بیان نکاتی در خصوص اصول کار و ریزه کاری های انتخاب دوربین بپردازیم. آنگاه در کنار برخی مثال های تصویری، برای نمونه برخی مدل های مناسب آن کار را هم لیست کنیم.

به دنبال چه هستیم
پرتره ها، تصاویری هستند که ما بیش از همه آنها را دیده، جذب شان شده و تشخیص شان می دهیم. به همین دلیل است که بسیاری از مجلات (به خصوص آنها که در زمینه سلامت، تندرستی و زیبایی کار می کنند) اغلب از تصاویر چهره کامل مدل ها و اشخاص مشهور برای عکس روی جلدشان استفاده می کنند.

تقریبا همه دوربین ها حالت عکسبرداری یا Mode اختصاصی پرتره (Portrait) را دارند. اما شاید کمی دانش بیشتر در خصوص استفاده از تنظیمات دستی برای بهترین نتیجه، علاوه بر منافع بیشتر، کیفیت بالاتری هم برای تان به ارمغان آورد.

به چشمانم بنگر
چشمان کلید اصلی هستند. چشم ها را در مرکز فوکوس تصویر نگاه دارید و آنگاه خواهید توانست تمامی قوانین دیگر را زیر پا بگذارید. آنها اولین بخش تصویر هستند که هر بیننده ای نگاه شان می کند و لذا اولین عنصری هستند که مورد قضاوت قرار می گیرند. و تمام تصویر بر اساس آنها سنجیده می شود.

هنگامی که از فوکوس خودکار یک دوربین dSLR استفاده می کنید، به نقاط فوکوس آن دقت لازم را داشته باشید. هنگامی که سوژه را در کادر داشته باشید و دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید، دوربین به صورت خودکار فوکوس کرده و با روشن کردن لحظه ای نقطه یا نقاطی درون چشمی (viewfinder) به شما نشان می دهد که دقت اصلی فوکوس در کدام نقطه تصویر است. سعی کنید که پیش از فشردن کامل دکمه شاتر و ثبت عکس، چشمان سوژه حتما در این محدوده ها قرار داشته باشند.

البته شما با دوربین های کامپکت ببین و بگیر کوچک امکان مانور و انعطاف کمتری دارید. اما بسیاری از دوربین های ببین و بگیر امروزی هم برای زمانی که فوکوس اتوماتیک شان شما را راضی نمی کند، امکان فوکوس دستی بر روی چشمان در عکس های پرتره را برای تان فراهم می آورند. هنگام خرید به دنبال مدل هایی باشید که هنگام کار با فوکوس دستی، بخش مرکزی عکس را بزرگ کرده و جزئیات دقیق را نمایش می دهند. این گونه شانس بیشتری دارید تا همه چیز کاملا واضح ثبت شود.

بازترین دهانه دیافراگم
هنگام عکاسی پرتره، یکی از خواسته های تان جدا کردن و تمایز کامل سوژه از محیط پیرامون است. بهترین عکس های پرتره آنهایی هستند که سوژه کاملا واضح است، اما پس زمینه کاملا تار و مات شده است. این گونه عکس با تنظیماتی همچون دهانه دیافراگم کاملا باز به دست می آید. در این حالت باید Mode دوربین را روی وضعیت A یا Av یا Aperture Priority گذاشته و کوچکترین عدد ممکن را انتخاب کرد.

دهانه دیافراگم روی لنزها معمولا با بازترین حالت ممکن و در هر دو حالت زاویه باز (wide angle) و تله فوتو، در کنار هم درج می شود: f/3.5-f/5.9. دوربینی که بتواند با f2.2 به عکاسی بپردازد، برای تان عمق میدانی کم را فراهم آورده و دقیقا همان تاثیری را بر عکس های پرتره می گذارد که به دنبالش هستید. عددهای بزرگتر از این، تاثیرات کمتری بر جدا کردن سوژه شما از محیط دارند. در عکاسی پرتره، تقدم با دوربین هایی است که این عدد را پایین تر نگه دارند.

در بخش عکاسی منظره، بیشتر درباره کنترل دیافراگم دوربین صحبت خواهیم کرد. تنها توجه داشته باشید که بسیاری از دوربین های کامپکت ارزان قیمت به شما اجازه تنظیم دستی دیافراگم را نمی دهند. پس به دنبال مدل هایی باشید که حالت عکاسی اختصاصی پرتره را روی خودشان داشته باشند.

حالت تشخیص چهره و لبخند
بسیاری از دوربین های ببین و بگیر امروزی به اندازه کافی هوشمند شده اند که چهره های درون عکس را تشخیص دهند و به صورت خودکار روی آنها فوکوس کنند. پس به دنبال مدل هایی با قابلیت تشخیص چهره باشید تا بتواند در یک عکس دسته جمعی، تمامی صورت ها را شناسایی کرده و آنها را در اولویت فوکوس خود قرار دهد.

همچنین خرید مدل هایی که قابلیت تشخیص پلک زدن و لبخند را هم دارند، می تواند به داشتن عکس هایی بهتر بیانجامد. زیرا هنگامی که دوربین تشخیص می دهد که سوژه در حال پلک زدن است و چشم های او بسته هستند، لحظه ای از فشرده شدن شاتر و گرفته شدن عکس جلوگیری می کند. همچنین در صورتی که لبخند را تشخیص دهد، می تواند به صورت خودکار میزان نوردهی را برای آن تنظیم کند.

می خواهید خودتان در عکس های خانوادگی حضور داشته باشید، اما از این متنفرید که دوان دوان و در کمتر از ۱۰ ثانیه به جمع خانواده برسید تا تایمر دوربین عکس بگیرد. پس بهتر است به سراغ مدل های با قابلیت عکاسی هنگام تشخیص چهره جدید بروید. در این مدل ها هنگامی که چهره جدید وارد تصویر شود، پس از مکثی عکس گرفته می شود.

البته مدل های جدیدی از دوربین های هوشمند هم در حال ورود به بازار هستند که از راه دور و از طریق اسمارت فون ها کنترل می شوند و به این شکل، کار بسیار آسان تر شده است.

لیست آرزوهای دوربین عکاسی از افراد و پرتره
* دیافراگم باز
* کنترل دیافراگم دستی
* امکان فوکوس دستی
* عکاسی از راه دور با اپلیکیشن اسمارت فون ها

دوربین های پیشنهادی:
Samsung EX2F
Pansonic Lumix DMC-SZ5
Canon IXUS 510 HS
Sony Alpha SLT-A37


نکات آموزشی


در اینجا دوربین به گونه ای تنظیم شده که عمق میدان کمی ثبت شود. اگر چه دیافراگم باز است اما فوکوس روی سوژه ای پشت سر عکاس صورت گرفته که از درون آینه منعکس می شود. پرتره کاملا در فوکوس بوده و واضح است، اما عکس به شکل ملایمی تار است. ولی چشمان بیننده تنها جذب شخص درون پرتره می شود و چندان متوجه خارج از فوکوس بودن محیط اطراف آینه نمی گردد.


با استفاده از دیافراگم کاملا باز و در نتیجه عمق میدان کم، شما می توانید به خوبی سوژه تان را از محیط اطرافش بیرون بکشید. در این عکس، سوژه تقریبا در میانه راه درون فریم قرار دارد. اما افرادی که در جلوی و پشت سر وی قرار گرفته اند، خارج از فوکوس بوده و تار شده اند. لذا بلافاصله وی به مرکز توجه عکس تبدیل شده است.


از وارد کردن جزئیات فرعی به پرتره تان نترسید. اینجا، آیپد و دستها به دوربین نزدیک هستند، اما عمق میدان کم باعث شده که آنها عناصر چندان واضح و مهمی در تصویر نباشند. مهم تر از همه، چشمها هستند و اولین بخشی از تصویرند که با بیننده ارتباط برقرار می کنند. لذا باید به شکل واضحی فوکوس باشند.


یک پرتره لازم نیست که همیشه از نزدیک گرفته شود. به ویژه اینکه بخواهید با آن یک داستان را بازگو کنید. اگر در اینجا نمای بسته تری داشتیم که تنها چهره فرد، تصویر را پر می کرد، این پرتره می توانست سوال بی پاسخی را برای بیننده بر جای بگذارد که چرا سوژه پوشیده از گل و لای است. اما قاب بندی وی در این زمینه، پاسخی روشن به سوالات مخاطب است.


همان طور که در قانون بیست و هفتم هم گفته شد، هنگامی که یک پرتره بسیار نزدیک (کلوزآپ) می گیرید، سوژه ها را در موقعیتی پایین تر از یک سوم بالایی تصویر قرار دهید. سعی کنید جهت سوژه تان به سمت بزرگ ترین فضای خالی تصویر باشد. در این تصویر چشم راست در زیر یک سوم بالایی تصویر و همچنین در یک سوم چپ تصویر قرار گرفته است، تا تعادل ترکیب بندی حفظ شود.


چه کسی گفته که پرتره تنها شامل عکس کلوزآپ است؟ این تصویری از عکاس در کنار سوژه اش ( فرشته شمال ) است. در حالی که هیچ جزئیاتی از عکاس را نمی توانیم ببینیم، می تواند برای بیننده یک داستان کامل درباره سوژه (عکاس) در یک فریم باشد.


:: برچسب‌ها: انتخاب , دوربین مناسب , عکاسی پرتره,
.:: ::.
عناوین آخرین مطالب بلاگ من



.:: Design By :