.

.

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم مفید باشه
ایمیل مدیر : www.naderparvizi@yahoo.com

» عکاسی
» دانلود
» دانلود فون عروس و داماد
» براش حرفه ای فتوگرافی
» طریقه کم کردن رنگ زرد تصویر
» مقاله تصویری آموزش سایه دار کردن یک شی در فتوشاپ
» آموزش
» اتوفوکوس
» آموزش Zombifying Mandy Moore
» آموزش ساخت تصویری پرزرق و برق و رویایی
» زاویه دید » انتخاب زاویه دید
» قیمت
» پر بیننده ترین ها
» معرفی دوربین های دیجیتال
» تکنیک های عکاسان حرفه ای
» نکاتی پیرامون عکاسی گروهی
» آیا آلبوم های قدیمی به موزه ها سپرده می شوند؟
» جامعه شناسی عکاسی
» چگونه عکاسی کنیم؟
» تکنیک های نورپردازی در عکاسی
» رنگها در عکاسی
» چگونه عکس های احساسی بگیریم؟-آشنایی با عکاسی ضد نور (سیلوئت)
» روایت هایی از آغاز عکاسی در ایران
» چگونه از آبشار عکس بگیریم؟
» عکاسی از پرندگان
» عکاسی با نور شمع
» عکاسی از پادشاه فصل ها؛ پاییز
» چگونگی عکاسی از مجالس عروسی
» عکاسی از منظره
» عکاسی چهره
» آدم ها، مکان ها، زمان ها در آثار عکاسی هری گرایرت
» اخبار دوربین های به روز
» تازه های دوربین کانن
» انواع لنزهای سری ای اف کانن
» چاپگرهای خانگی عکس
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری آ
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری ایکسوز
» دوربین های عکاسی دیجیتال حرفه ای کانن مدل های سری ای او اس (EOS Serise)
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری جی / اس / اس ایکس
» نمایندگی کانن در کشورهای دیگر
» جدید ترین دوربین ها
» تفاوت در دوربینهای عکاسی کانن
» فوت و فن های عکاسی برای تازه کارها
» دانلود رایگان دفترچه راهنمای فارسی دوربینهای عکاسی دیجیتال کانن
» لیست قیمت به روز کانن
» گارانتی
» اخبار جدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!
» بیشتر بدانید
» نگارخانه

» مهر 1394
» مرداد 1392
» تير 1392
» ارديبهشت 1392
» اسفند 1391
» آذر 1391
» مهر 1391
» مرداد 1391
» خرداد 1391
» ارديبهشت 1391
» فروردين 1391
» بهمن 1390
» دی 1390


» طراحی سایت
» چهلستون (هرچی بخوای داریم)
» ایران(آقای تک)
» باشگاه عکاسان جوان
» کیت اگزوز
» زنون قوی
» چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فوتوگرافی نادر و آدرس nader.parvizi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 425
بازدید کل : 84226
تعداد مطالب : 161
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1





RSS
ترکیب بندی در عکاسی
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 29 تير 1392 در ساعت


ترکیب بندی در عکاسی

 
فتو ژورنالیسم - ترجمه محمد امین خرمی - در عکاسی قواعد ثابتی وجود ندارد اما نکاتی هستند که می توان با رعایت آن ها تاثیرگذاری عکس را بیشتر کرد. 

 

این جمله ممکن است کمی کلیشه ای به نظر برسد، اما تنها قاعده عکاسی این است که «در عکاسی هیچ قاعده ای وجود ندارد.» با این وجود در بحث ترکیب بندی[1]، نکات کلیدی پذیرفته شده ای وجود دارد که در هر موقعیتی می توان آن ها را به کار برد و بر تاثیر عکس افزود.

 

این نکات به شما کمک می کند عکس هایی بگیرید که توازن در آن ها رعایت شده است. عکسی که دارای ترکیب بندی مناسب باشد به خوبی می تواند توجه مخاطب را  به سمت سوژه اصلی جلب کند. پس از یادگیری این نکات متوجه خواهید شد که استفاده از آن ها در هر نوع عکاسی و در هر شرایطی به سادگی امکان پذیر است و عکس هایی که این نکات در آن ها رعایت شده جذاب تر و تاثیرگذارترند.

 

قاعده یک سوم ها[2]

در نظر بگیرید که تصویر شما بوسیله 2 خط عمودی و 2 خط افقی فرضی به 9 قسمت مساوی تقسیم شده باشد؛ قاعده یک سوم‌ها می گوید، باید مهم ترین عناصر صحنه را در راستای این خطوط یا در نقاط تلاقی آن ها قرار داد.

این کار توازن را وارد عکس کرده و آن را جذاب تر می کند. برخی دوربین ها حتی این امکان را دارند که این خطوط فرضی را بر روی صفحه LCD نشان دهند تا امکان یافتن نقطه مناسب برای قرار گرفتن عناصر مهم صحنه، آسان تر شود.

 

ترکیب بندی در عکاسی

به ساختمان و خط افق توجه کنید که به چه صورت در راستای خط های مورد اشاره در قاعده یک سوم ها قرار گرفته اند. [عکس: Trey Ratcliff]

 

توازن[3]

در صورتی که سوژه اصلی را از مرکز تصویر دور کنید (مانند آنچه در قاعده یک سوم ها گفته شد)، تصویر جالب تری خواهید داشت. در این حالت، فضایی خالی در تصویر ایجاد می شود؛ بهتر است برای آن که عکس حالت توازن داشته باشد، عنصر دیگری را نیز وارد تصویر کنید تا این فضای خالی را پر کند. دقت داشته باشید که این عنصر دوم باید به مراتب نسبت به سوژه اصلی از اهیمت کمتری برخوردار باشد.

 

ترکیب بندی در عکاسی

در این جا با قرار گرفتن ساختمان در سوی دیگر عکس، حالت توزان فراهم شده است. [عکس: Shannon Kokoska]

 

خط های هدایت کننده

زمانی که به عکسی نگاه می کنیم، چشمانمان ناخودآگاه در راستای خط های موجود در تصویر حرکت می کند. با اندکی فکر کردن در مورد نحوه قرار گرفتن خطوط در ترکیب بندی، می توان بر چگونه دیده شدن عکس از سوی مخاطب، تاثیر گذاشت. بدین ترتیب ابتدا مخاطب را به سمت تصویر جذب کرده و سپس او را به سمت سوژه هدایت می کنید. همه انواع خط ها (خط راست، اریب، مارپیچ، زیگزاگ و ...) می توانند در ترکیب بندی مؤثر واقع شوند.

 

ترکیب بندی در عکاسی

در این تصویر، جاده چشمان ما را با خود همراه می کند و در تمام صحنه به گردش وا می دارد. [عکس: Pierre Metivier]

 

تقارن

دنیای اطراف ما پر از تقارن و الگو است؛ هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی. می تواند ترکیب بندی چشم نوازی ایجاد کند، خصوصا در جایی که وجود آن انتظار نمی رود. راه دیگر برای استفاده از تقارن، شکستن آن است، به گونه ای که نشان‌دهنده تنش یا تمرکز بر روی یک نقطه در تصویر باشد.

 

ترکیب بندی در عکاسی

تقارن موجود در ساختمان کلیسا، بوسیله سطل زباله گوشه سمت راست پایین تصویر شکسته شده است.

[عکس: Fabio Montalto]

 

نقطه دید

پیش از عکاسی از سوژه، اندکی زمان صرف کنید و ببینید بهترین محل برای گرفتن عکس کجاست. نقطه دید ما تاثیر بسیار زیادی بر چگونگی ترکیب بندی عکس دارد و در نتیجه می تواند بر پیغامی که عکس منتقل می کند تاثیرگذار باشد. به جای این‌که فقط از زاویه هم سطح چشم عکاسی کنید، به زاویه های دیگری مثل زاویه نگاه از بالا، از پایین و روی زمین، از کنار، از دور و از فاصله بسیار نزدیک[4] هم فکر کنید.

 

ترکیب بندی در عکاسی

نقطه دید غیرمعمولی که در این جا انتخاب شده، تصویری جالب و تا حدودی انتزاعی خلق کرده است. [عکس: ronsho]

 

پس زمینه

ممکن است بارها اتفاق افتاده باشد که عکسی گرفته اید و غرق در این که چه عکس فوق العاده ای شده، ناگهان با کمی دقت متوجه می شوید که سوژه شما تاثیرگذاری لازم را ندارد چرا که در میان یک پس زمینه بسیار شلوغ گم شده است. چشم انسان عناصر موجود در صحنه را به بهترین شکل ممکن تشخیص می دهد در حالی که دوربین چنین توانایی ندارد و پیش زمینه و پس زمینه را به صورت «تخت[5]» می بیند. برای حل این مشکل با دقت بیشتری به اطراف نگاه کنید، پس زمینه ای ساده و بدون آشفتگی بیابید و عکس خود را به گونه ای ترکیب بندی کنید که پس زمینه مانع تمرکز بر روی سوژه نشود.

 

ترکیب بندی در عکاسی

پس زمینه ساده در این عکس، به عکاس اطمینان می دهد که تمرکز مخاطب فقط بر روی سوژه خواهد بود.

[عکس: Philipp Naderer]

 

عمق:

از آنجا که عکاسی، رسانه ای دو بعدی است، باید در ترکیب بندی عکس دقت لازم را به خرج داد تا بتوان حس عمق موجود در فضای واقعی را نیز منتقل کرد. با وارد کردن چند سوژه در لایه های مختلف پیش زمینه، میانه و پس زمینه، می توان عمق را ایجاد کرد. تکنیک دیگر در ترکیب بندی عکس برای رسیدن به عمق بهتر استفاده از هم پوشانی است؛ در این حالت شما به عمد بخشی از یک شیء را در یک شیء دیگر نسبتا محو می کنید. چشم انسان به طور طبیعی این لایه ها را تشخیص می دهد و آن ها را از هم جدا می کند و تصویری با عمق بیشتر خلق می کند.

 

ترکیب بندی در عکاسی

با قرار دادن سوژه های جالب در فواصل مختلف از دوربین، عمق صحنه را نشان دهید. [عکس: Jule Berlin]

 

قاب بندی:

جهان اطراف ما پر است از اشیائی که می توانند قاب های طبیعی جذابی باشن؛ درختان، طاق ها و حتی سوراخ ها از این دسته اند. با قرار دادن این قاب ها در اطراف سوژه اصلی، آن‌را از فضای اطراف جدا می کنیم و تاکید بیشتر را بر روی سوژه قرار می دهیم. نتیجه، عکسی خواهد بود که به راحتی نگاه شما را به سمت سوژه اصلی هدایت می کند.

 

ترکیب بندی در عکاسی

در این عکس، تپه های مجاور یک قاب طبیعی ایجاد می کنند تا تکه چوب به نقطه تمرکز عکس تبدیل شود.

[عکس: Sally Crossthwaite]

 

کراپ کردن

بسیار اتفاق می افتد که یک عکس آن تاثیرگذاری لازم را ندارد چرا که سوژه اصلی آنقدر کوچک است که در میان اشیاء اطراف گم شده است. با  کراپ کردن عکس، درست در اطراف سوژه اصلی، «نویز[6]» پس زمینه گرفته می شود و می توان مطمئن بود که نگاه بیننده تنها متوجه سوژه خواهد بود.

 

ترکیب بندی در عکاسی

برای آن که بیننده بر سوژه اصلی تمرکز کند، تمام جزئیات غیرضروری را حذف کنید. [عکس: Hien Nguyen]

 

تکرار و تجربه

در دنیای دیجیتال دیگر نگرانی از بابت کمبود فضا برای ذخیره فایل های عکس و فیلم وجود ندارد، بنابراین می توان از یک صحنه بارها و بارها با ترکیب بندی های متفاوت عکس گرفت؛ می توان ده ها شات[7] گرفت و در فرصت مناسب شات های اضافه را حذف کرد.

 

ترکیب بندی در عکاسی

عکاسی دیجیتال این امکان را فراهم کرده است که از یک صحنه بارها عکس بگیریم تا در نهایت به بهترین شات برسیم. [عکس: Jule Berlin]

 

توجه داشته باشید که ترکیب بندی در عکاسی اساسا علم نیست و این نکات را باید با احتیاط مورد استفاده قرار داد و در کاربرد هیچ کدام زیاده روی نکرد. حتی اگر فکر می کنید در صحنه ای خاص نمی توان آن ها را مورد استفاده قرار داد، به کلی فراموششان کنید.

 

.:: ::.
فضای منفی در عکاسی
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 29 تير 1392 در ساعت


فضای منفی در عکاسی

فتو ژورنالیسم - ترجمه محمد امین خرمی - فضای منفی در عکس عاملی مهم در ترکیب بندی خوب است. فضای منفی، نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت می کند.

 

فضای منفی (negative space) که گاهی از آن با عنوان فضای سفید[1] نیز یاد می شود، مفهومی است که سال ها در شاخه های مختلف هنر از طراحی گرفته تا معماری و مجسمه سازی مورد استفاده قرار گرفته است. این مفهوم در عکاسی نیز استفاده می شود و کاربست آن می تواند یک عکس معمولی را به عکسی فوق العاده تبدیل کند. متاسفانه کمتر کسی مفهوم فضای منفی را به خوبی درک کرده و به آن توجه می کند، اما کمی تمرین در این زمینه نگاه شما به عکس هایتان را تغییر می دهد و به طور حتم باعث می شود ترکیب بندی بهتری داشته باشید.

فضای منفی چیست؟

به زبان ساده به فضای اطراف سوژه اصلی عکس، فضای منفی گفته می شود. سوژه اصلی خود به عنوان «فضای مثبت[2]» شناخته می شود. این تعریف قدری انتزاعی است؛ برای درک بهتر مفهوم فضای منفی به عکس زیر دقت کنید: خطوط انتقال برق، فضای مثبت و آسمان فضای منفی است.

 

فضای منفی

در این عکس، آسمان فضای منفی اطراف سوژه اصلی را تشکیل می دهد. عکس: [Lee]

 

فضای منفی، سوژه اصلی را تعریف می کند و بر آن تاکید دارد. در واقع کارکرد فضای منفی این است که نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت کند. این فضا جایی برای «نفس کشیدن» فراهم می کند، به چشم مجالی برای  استراحت می دهد و از ایجاد آشفتگی در عکس جلوگیری می کند. همه این ها به یک ترکیب بندی بهتر کمک می‌کند.

 

فضای منفی

فضای منفی در این عکس جایی برای تنفس باز کرده و نگاه مخاطب را به سمت سوژه اصلی هدایت می کند. عکس: [Ruben Alexander]

 

همه ما در مورد اشیائی که می بینیم، از پیش ذهنیتی داریم؛ اندازه آن ها، شکل آن ها، رنگ، بافت و غیره. متاسفانه این ذهنیت از اشیاء بر نحوه نگاه ما به صحنه ای که می بینیم تاثیرگذار است، بنابراین ممکن است عکس هایی را خلق کنیم که از دید ما عکس های خوبی به نظر برسند اما در واقعیت این‌گونه نباشد.  

نکته کلیدی در حل چنین مشکلی آن است که اشیاء موجود در صحنه را فراموش کرده و به جای آن بر فضاهای خالی بین یا اطراف آن ها تمرکز کنیم. این باعث می شود توجه بیشتری به ترکیب بندی داشته باشیم؛ در عین حال کمک می‌کند شکل ها و اندازه های اشیاء را دقیق تر ببینیم و سپس در مورد ترکیب بندی آن ها تصمیم گیری کنیم.

 

فضای منفی

گاهی برای ایجاد توازن بین اشیاء، باید بر روی فضای خالی بین آن ها تمرکز کرد. عکس: [Joost J Bakker]

 

در قاب تصویر، ترکیب بندی را به گونه ای انجام دهید که فضاهای مثبت و منفی در کنار هم به حالت توازن و تعادل برسند. فضای منفی زمانی که به درستی استفاده شود، توازن و تعادلی طبیعی در برابر فضای مثبت ایجاد می کند. در استفاده از فضاهای خالی دست و دل باز باشید و فکر نکنید که حتما باید سوژه را دقیقا از یک گوشه تا گوشه دیگر قاب جا دهید.

یکی از شیوه های مناسب برای کسب مهارت در استفاده از فضای منفی آن است که هر از چندگاهی با استفاده از نرم افزار فتوشاپ عکس هایی که پیش از این گرفته اید را به صورت های مختلف کراپ[3] کنید و ببینید هر کراپ از عکس چه نتیجه ای در پی خواهد داشت و چه حسی به شما می دهد. این بهترین راه برای تمرین مهارت استفاده از فضای مثبت و منفی در عکس است. خواهید دید که تغییری کوچک در ترکیب بندی، تفاوتی بزرگ در تاثیرگذاری عکس ایجاد می کند.

فضای منفی

عکس: [Extra Medium]

 

فضای منفی

در این تصویر، سوژه با فضای سفید منفی احاطه شده است. این فضای منفی، نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت می کند. عکس: [Paco Calvino]

 

فضای منفی

سوژه اصلی این عکس در هر ترکیب بندی غیر از این، کمتر مورد توجه قرار می گرفت، اما اکنون با قرار دادن آن در کنار یک فضای خالی بزرگ، به خوبی دیده می شود. عکس: [Angad Singh]

 

فضای منفی

در این عکس، همراه شدن فضای منفی با فضای مثبت (شیر آتش نشانی) نتیجه بهتری را رقم زده است. عکس: [KayVee.INC]

 

به طور معمول عادت داریم در یک قاب تصویر تنها بر روی سوژه اصلی تمرکز کنیم و آن را در وسط قاب قرار دهیم؛ کمی زمان می برد تا در استفاده از فضای منفی مهارت پیدا کنیم اما خواهید دید استفاده از فضای منفی در کنار فضای مثبت، به تاثیرگذاری عکس می افزاید.

 

.:: ::.
راهنمای استفاده از «تک پایه» در عکاسی
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 29 تير 1392 در ساعت


راهنمای استفاده از «تک پایه» در عکاسی

 

 

فتو ژورنالیسم - ترجمه محمد امین خرمی - در این مطلب با نحوه صحیح نگه داشتن تک پایه آشنا می شوید.

 

در عکاسی ورزشی، عکاسی حیات وحش، عکاسی خیابانی و دیگر حوزه های عکاسی، «تک پایه[1]» می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای «سه پایه[2]» باشد. در این مطلب با نحوه صحیح نگه داشتن تک پایه آشنا می شوید.

در عکاسی، ثابت بودن دوربین بسیار مهم است. برای جلوگیری از تار شدن عکس ها، باید از تکان خوردن دوربین جلوگیری کرد. این مساله خصوصا زمانی که در نور کم عکاسی می کنید، بسیار اهمیت پیدا می کند.

سه پایه ابزار بسیار مناسبی برای این منظور است اما در هر موقعیتی نمی توان از سه پایه استفاده کرد. شرایطی مثل عکاسی حیات وحش یا عکاسی ورزشی را در نظر بگیرید؛ در چنین شرایطی عکاس به تحرک بالا نیاز دارد و استفاده از سه پایه، او را با دردسر زیاد روبرو می کند. عکاسی در مکان های شلوغ نیز این‌چنین است.

در چنین شرایطی، تک پایه جایگزین مناسبی برای سه پایه است. تک پایه دوربین را ثابت نگه می دارد و در عین حال قدرت تحرک بیشتری به عکاس می دهد. در ادامه روش های مناسب جهت نگه داشتن تک پایه را مرور می کنیم.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

اتصال دوربین به تک پایه

دو راه برای اتصال دوربین به تک پایه وجود دارد. راه اول این است که به صورت مستقیم پیچ تعبیه شده در سر تک پایه را به بدنه دوربین ببندید. در صورتی که از یک لنز معمولی نه چندان بزرگ استفاده می کنید، این روش مناسب است، اما زمانی که از لنزهای تله فتو سنگین و بلند استفاده می کنید، بهتر است از رابط استفاده کنید. این رابط تک پایه را به جای بدنه دوربین به لنز متصل می کند که تعادل بهتری ایجاد می کند و مانع چرخیدن تک پایه در دستان شما می شود.

انواع مختلفی از رابط وجود دارد که بهترین آن رابط بال‌هد[3] است. این نوع رابط بیشترین انعطاف را دارد و امکان چرخاندن دوربین را به هر زاویه ای که نیاز باشد، فراهم می کند.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی                              استفاده از تک پایه در عکاسی

  اتصال مستقیم به تک پایه                                                            نمونه یک بال‌هد ساده

نگه داشتن تک پایه

با استفاده از دست چپ خود، قسمت بالایی بدنه تک پایه، درست جایی که به بدنه دوربین متصل می شود، را بگیرید. از دست راست خود برای کنترل دوربین و کار با آن استفاده کنید، به گونه ای که به راحتی به دکمه شاتر و تنظیمات دوربین دسترسی داشته باشید.

هنگام عکاسی، با دست چپ خود از بالا به پایین به پایه فشار وارد کنید. این کار از تکان خوردن پایه و در نتیجه لرزش دوربین جلوگیری می کند.

آرنج خود را به سمت بدن خم کنید. این کار از حرکت دوربین به چپ و راست جلوگیری می کند و به طور کلی موقعیت با ثبات تری برای عکاسی فراهم می کند.

موقعیت پایه

چند روش برای قرار دادن میله تک پایه وجود دارد. طبق تشخیص خود و با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید می توانید روش مناسب را انتخاب کنید. روش های مورد اشاره در این جا، برای افراد «راست دست» توضیح داده شده است، افراد چپ دست کافی است تمام موارد را برعکس انجام دهند.

 

1

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

با پاهای باز (فاصله حدودا نیم متر) در حالتی که احساس راحتی کنید، رو به سوژه بایستید. تک پایه را به قدری باز کنید که چند سانتی متری از سر شما بالاتر قرار گیرد. سپس میله تک پایه را در فاصله یک متری خود مستقر کنید به گونه ای که فاصله آن از پای چپ و راست شما به یک اندازه باشد.

اکنون پایه را به سمت بدن خود متمایل کنید به شکلی که چشمی[4] دوربین در راستای چشمان شما قرار گیرد. از ترکیب تک پایه دوربین و پاهای شما، یک سه پایه ایجاد می شود که از حرکت و لرزش دوربین جلوگیری می کند.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

در شکل بالا، بر روی تک پایه از رابط بال‌هد استفاده شده است، بنابراین می توان دوربین را با زاویه های مختلف مورد استفاده قرار داد؛ شبیه آنچه در شکل زیر دیده می شود.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

در صورتی که تک پایه را مستقیم به دوربین وصل می کنید، آن را به حالتی مانند آن‌چه در تصویر زیر نمایش داده شده، نگه دارید. در این حالت نیازی به متمایل کردن پایه به سمت خود ندارید.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

روش اول برای سطوح نرم مانند چمن مناسب است، اما در سطوح سخت مثل سطوح سیمانی، ممکن است پایه بلغزد. در این موارد استفاده از یکی از دو روش زیر توصیه می شود.

 

2

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

رو به سوژه بایستید و پای چپ خود را 30 تا 50 سانتی متر جلوتر ببرید (به اندازه یک قدم معمولی). پای راست را اندکی به سمت بیرون بچرخانید، به گونه ای که در موقعیتی ثابت و در عین حال راحت قرار بگیرید.

انتهای تک پایه را به پهلوی داخلی پاشنه کفش خود تکیه دهید تا از جابه‌جا شدن آن جلوگیری شود. دوربین را به آرامی جلو ببرید تا جایی که میله تک پایه به قسمت داخلی ران پای چپ تان برسد. می توانید پاها را قدری به هم نزدیک کنید تا میله کاملا ثابت شود.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

این شیوه بر روی سطوح سفت و لغزنده که امکان ثابت نگه داشتن انتهای پایه وجود ندارد، کارآیی دارد.

 

3

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

رو به سوژه بایستید و پاهای خود را نیم متر باز کنید. قسمت انتهای تک پایه را بین دو پای خود قرار دهید به گونه ای که 10 تا 15 سانتی متر از پاشنه پای چپ شما فاصله داشته باشد. به هنگام عکس گرفتن، پایه را به سمت چپ فشار دهید به گونه ای که کاملا به قسمت داخلی ران پای چپ تان تکیه داده شود. این کار مانع از تکان خوردن پایه می شود.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

این شیوه هم بر روی سطوح نرم و هم بر روی سطوح سخت کارآیی دارد، تنها ممکن است در حفظ تعادل شما کمی مشکل ساز شود و زیاد احساس راحتی نکنید.

 

 

منابع:

photographymad.com
vesnakozelj.com

 

 

.:: ::.
تصویرسازی در عکاسی
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 29 تير 1392 در ساعت

 

تصویرسازی در عکاسی
اسماعیل عباسی
 

 

فتو ژورنالیسم - اسماعیل عباسی

روزنامه‌ها غیر از انتشار خبر و گزارش، مقاله‌هایی را چاپ می‌کنند که ارتباطی به خبر ندارند. مثلاً «بیماری آلزایمر چیست؟»، «بررسی عوامل گرانی میوه»، «آیا ریزش مو ارثی است؟»، «وضعیت کودکانی که پدر و مادرشان کار می‌کنند.»، «افزایش افسردگی در میان جوانان».

در گذشته بیشتر روزنامه‌ها برای مصور کردن چنین مقاله‌هایی از طراحی یا نقاشی استفاده می‌کردند، اما امروزه عکس تقریباً جایگزین نقاشی شده است. بر اساس پژوهش‌ها، سه چهارم روزنامه‌های آمریکا از تصویرسازی عکسی (Photo illustration) استفاده می‌کنند.در روزنامه‌های ما برخلاف آنچه که در مطبوعات جهان رایج است و تعاریف روشنی که برای این قبیل تصاویر ارائه شده، عکاسان مثلاً  تهیه عکس برای مقالة «بیماری آلزایمر چیست؟» سراغ همسایه، همکار یا خویشاوندی سالخورده می‌روند و پرتره‌ای از او تهیه می‌کنند و به سردبیر یا دبیر صفحه ارائه می‌دهند. یا برای تهیة عکسی درمورد مقالة «ارزش غذایی پسته» عدسی دوربین را متوجه بخشی از مغازة آجیل‌فروشی نزدیک دفتر روزنامه‌شان می‌کنند و از پسته عکس می‌گیرند.

فتوژورنالیست‌‌ها همه نوع عکس می‌گیرند اما تنها مقوله‌ای که به آنان توصیه می‌شود این است دست به ساخت و ساز عکس نزنند، چون مقوله «تصویرسازی» است. عکاس مجاز نیست عکس خبری و عکس مستند را دستکاری کند اما در تصویرسازی  برعکس، او مجاز نیست از عکس مستند و واقعی برای مصور کردن مقاله‌هایی که بدان اشاره رفت استفاده کند.

در تصویرسازی، موضوع نقش بازیگر را دارد و حتی فضای عکس نباید واقعی به نظر برسد و بیننده بی‌درنگ باید به تخیلی بودن عکس و فضای آن پی ببرد.

عکس‌های «تصویرسازی» اگر به عکس‌های واقعی شباهت پیدا کند آن را «مستندنما (docudrama)» می‌نامند و کارشناسان معتقدند چاپ این قبیل عکس‌ها به اعتبار نشریه لطمه خواهد زد. حتی اگر در زیرنویس اشاره کنند که «عکس ساختگی است».

اگر بخواهید برای مقاله‌ای با مضمون «خوره‌های تلویزیون» یعنی افرادی که بیشتر وقتشان را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند عکسی تهیه کنید. ساده‌ترین راه ـ البته غلط ـ این است که فردی را در جلوی تلویزیون نشان دهیم (عکس مستندنما) در حالی که می‌شود فردی را نشان دهیم که روی مبل نشسته است و تلویزیونی جایگزین سر او شده است. این قبیل عکس‌ها را حتی به کمک نزم‌افزارهایی مانند فتوشاپ می‌توان از تلفیق دو عکس به وجود آورد.

وظیفه فتوژورنالیست‌ها نشان دادن جهان به همان صورتی است که هست و نه بدان صورتی که عکاس تصویر می‌کند. برعکس، تصویرسازی ذهن بیننده را درگیر می‌کند و مفاهیم متعددی را مطرح می‌کند حتی ممکن است چاشنی شوخی هم بدان افزوده شده باشد، عکس یا باید واقعی باشد (عکس‌های خبری) و یا آنچنان ساختگی که خواننده را فریب ندهد.

هیچگاه خواننده را در برزخ میان واقعیت و غیرواقعیت رها نکنید.

از عکس‌های تصویرسازی در صفحه‌های خبر استفاده نکنید.

 
کد مطلب:2721
 
.:: ::.
عمق میدان در عکاسی + اینفوگرافیک
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 29 تير 1392 در ساعت


عمق میدان در عکاسی + اینفوگرافیک

 
فتو ژورنالیسم - ترجمه محمد امین خرمی - استفاده از دیافراگم، میزان دوری و نزدیکی به سوژه و فاصله کانونی به منظور تنظیم عمق میدان.

 

برخی جنبه های تکنیکی عکاسی، خصوصا برای عکاس های تازه کار، به نظر پیچیده و مبهم می رسد؛ عمق میدان یکی از آن هاست. اصطلاح «عمق میدان» (depth of field) مفهومی بسیار ساده است و به فضایی از عکس اطلاق می شود که دارای وضوح بالا بوده و به خوبی روی آن فوکوس[1] انجام شده است.

 

عمق میدان حاصل تاثیر سه عامل است:

  • دهانه دیافراگم[2]
  • فاصله کانونی[3]
  • میزان دوری و نزدیکی به سوژه

 

این مطلب سعی دارد به زبان ساده نحوه تاثیر این عوامل بر عمق میدان را توضیح دهد. با تغییر این سه عامل می توان روی سوژه اصلی فوکوس کرده و آن را از تمام عناصر دیگر موجود در قاب تصویر جدا کرد؛ در این حالت تاکید بر سوژه اصلی است. به‌عکس، این سه عامل را به شکلی می توان تنظیم کرد که همه عناصر تصویر در دامنه فوکوس قرار گیرند.

 

عمق میدان چیست؟

زمانی که لنز دوربین را تنظیم کرده و بر روی سوژه ای فوکوس می کنیم، فوکوس کامل تنها در یک فاصله معین اتفاق می افتد و هر چیزی که در مقابل یا پشت این نقطه باشد، کم و بیش محو می شود. منظور از عمق میدان، فضایی است که همه عناصر موجود در آن کاملا واضح دیده می شوند.

عمق میدان در عکاسی

  

دهانه دیافراگم

دهانه دیافراگم میزان نوری که از طریق لنز وارد دوربین می شود را تنظیم می کند. هرچه دیافراگم بازتر باشد، میران نور ورودی بیشتر خواهد بود؛ نور بیشتر، عمق میدان کمتری ایجاد می کند. به عبارت دیگر، هرچه دهانه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان کمتری خواهیم داشت و برعکس، دهانه کوچک دیافراگم، عمق میدان بیشتری فراهم می کند.

عمق میدان در عکاسی

  

فاصله کانونی

فاصله کانونی یک لنز میزان بزرگ‌نمایی آن را تعیین می کند. لنزهای واید[4] دارای فاصله کانونی کمتری هستند و دید وسیع تری می دهند. در لنزهای تله[5] فاصله کانونی بیشتر است؛ این لنزها در مقایسه با لنزهای واید، دید محدودتری از سوژه می دهند اما در برابر، میزان بزرگ‌نمایی آن ها بیشتر است.

هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد (لنزهای تله)، عمق میدان کمتر می شود.

 

میزان دوری و نزدیکی به سوژه

هرچه فاصله سوژه به دوربین نزدیک تر باشد، عمق میدان نیز کمتر می شود. در تصویر زیر فاصله سوژه و دوربین بسیار نزدیک است، بنابراین مقدار فضایی که به وضوح در نقطه فوکوس قرار گرفته بسیار کم است.

عمق میدان در عکاسی

 

کنترل عمق میدان

اگر به هر دلیلی قصد محاسبه میزان عمق میدان را به طور دقیق داشتید، از این محاسبه گر آنلاین استفاده کنید؛ هر چند محاسبه میزان دقیق عمق میدان معمولا ضروری نیست.

با استفاده از جدول زیر می توانید به راحتی به عمق میدان مورد نظر خود دست پیدا کنید.

 

افزایش عمق میدان

کاهش عمق میدان

دهانه دیافراگم را ببندید (عدد f بزرگ تر)

دهانه دیافراگم را باز کنید (عدد f کوچک تر)

فاصله کانونی را کم کنید

فاصله کانونی را زیاد کنید

از سوژه دور شوید

به سوژه نزدیک شوید

 

در تصویر اینفوگرافیک زیر، نحوه استفاده از سه عامل مؤثر بر عمق میدان را مرور می کنیم.

 

اینفوگرافیک - کنترل عمق میدان در عکاسی

لطفا برای دیدن فایل اینفوگرافیک به صورت کامل و  در اندازه اصلی،

روی عکس کلیک کنید.

[حجم:312KB]

 

 

 


1focus

2aperture

3focal length

4wide

5tele

 

منبع: photographymad.com 

منبع اینفوگرافیک: digitalcameraworld.com 

.:: ::.
عناوین آخرین مطالب بلاگ من



.:: Design By :