.

.

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم مفید باشه
ایمیل مدیر : www.naderparvizi@yahoo.com

» عکاسی
» دانلود
» دانلود فون عروس و داماد
» براش حرفه ای فتوگرافی
» طریقه کم کردن رنگ زرد تصویر
» مقاله تصویری آموزش سایه دار کردن یک شی در فتوشاپ
» آموزش
» اتوفوکوس
» آموزش Zombifying Mandy Moore
» آموزش ساخت تصویری پرزرق و برق و رویایی
» زاویه دید » انتخاب زاویه دید
» قیمت
» پر بیننده ترین ها
» معرفی دوربین های دیجیتال
» تکنیک های عکاسان حرفه ای
» نکاتی پیرامون عکاسی گروهی
» آیا آلبوم های قدیمی به موزه ها سپرده می شوند؟
» جامعه شناسی عکاسی
» چگونه عکاسی کنیم؟
» تکنیک های نورپردازی در عکاسی
» رنگها در عکاسی
» چگونه عکس های احساسی بگیریم؟-آشنایی با عکاسی ضد نور (سیلوئت)
» روایت هایی از آغاز عکاسی در ایران
» چگونه از آبشار عکس بگیریم؟
» عکاسی از پرندگان
» عکاسی با نور شمع
» عکاسی از پادشاه فصل ها؛ پاییز
» چگونگی عکاسی از مجالس عروسی
» عکاسی از منظره
» عکاسی چهره
» آدم ها، مکان ها، زمان ها در آثار عکاسی هری گرایرت
» اخبار دوربین های به روز
» تازه های دوربین کانن
» انواع لنزهای سری ای اف کانن
» چاپگرهای خانگی عکس
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری آ
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری ایکسوز
» دوربین های عکاسی دیجیتال حرفه ای کانن مدل های سری ای او اس (EOS Serise)
» دوربین های عکاسی دیجیتال کانن مدل های سری جی / اس / اس ایکس
» نمایندگی کانن در کشورهای دیگر
» جدید ترین دوربین ها
» تفاوت در دوربینهای عکاسی کانن
» فوت و فن های عکاسی برای تازه کارها
» دانلود رایگان دفترچه راهنمای فارسی دوربینهای عکاسی دیجیتال کانن
» لیست قیمت به روز کانن
» گارانتی
» اخبار جدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!
» بیشتر بدانید
» نگارخانه

» مهر 1394
» مرداد 1392
» تير 1392
» ارديبهشت 1392
» اسفند 1391
» آذر 1391
» مهر 1391
» مرداد 1391
» خرداد 1391
» ارديبهشت 1391
» فروردين 1391
» بهمن 1390
» دی 1390


» طراحی سایت
» چهلستون (هرچی بخوای داریم)
» ایران(آقای تک)
» باشگاه عکاسان جوان
» کیت اگزوز
» زنون قوی
» چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فوتوگرافی نادر و آدرس nader.parvizi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 619
بازدید کل : 84852
تعداد مطالب : 161
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1





RSS
چگونه عکاسی کنیم؟
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 1 بهمن 1390 در ساعت


چگونه عکاسی کنیم؟

 

دوربین های عکاسی فعلی با دارا بودن ظاهر زیبا و فریبند ه، بسیاری از افراد را به عکس گرفتن و کارکردن با آن ها ترغیب می کنند. بیشتر دوربین های عکاسی مجهز و پیشرفته هستند و کار کردن با آن ها به گونه ای سهل و آسان شده است. با این حال باید این موضوع را به خاطر سپرد که این عکاس است که عکس می گیرد نه دوربین! برای گرفتن عکس های زیبا و جذاب فراگرفتن برخی نکات الزامی به نظر می رسد. در این شماره به شرح و بیان نکاتی مختصر می پردازیم تا با کمک آن ها بتوان عکس هایی زیبا، باکیفیت و ماندگار گرفت و لحظه های زیبا را جذاب تر به ثبت رساند.

 

● نکات کلی عکاسی

▪ عکس بگیرید: اولین قدم برای گرفتن عکسی زیبا و قشنگ این است که دوربین را بردارید و شروع به عکس گرفتن کنید. عکاسی نیز مانند سایر مهارت ها نیاز به تمرین و ممارست دارد. باید تا اندازه ای عکس بگیرید که نقاط قوت و ضعف خود را دریابید.

 

▪ عکس خود را نقد کنید: عکس هایی را که تا به حال گرفته اید با دید موشکافانه بررسی کنید و توجه داشته باشی که اگر این عکس ها کنار یکدیگر قرار بگیرند چه چیزی را به شما نشان خواهند داد. سعی کنید از یک موضوع چندین عکس در جهت های متفاوت بگیرید.

به عکس های گرفته شده دیگر عکاسان نگاهی بیاندازید: به منظور الهام گرفتن می توانید به عکس های گرفته شده توسط دیگر عکاسان نگاهی بیاندازید. به نمایشگاه های عکاسی بروید یا کتاب های مرتبط با این موضوع را ورق بخوانید.

 

▪ عکس بگیرید: پس از انجام مراحل ۱، ۲ و رفتن به نمایشگاه های عکاسی و مشاهده عکس های عکاسان حرفه ای، دوباره بیرون بروید و عکس بگیرید.

در خصوص دیدگاه سایر عکاسان در خصوص کمپوزیسیون (کادربندی در عکاسی) اطلاعاتی جمع آوری کنید.

 

ادوارد وستون (Edward Weston) –عکاس آمریکایی معتقد است کادربندی، قوی ترین روش دیدن است و هنری کارتیر برسون (Henri Cartier Bresson) از پیشتازان هنر عکاسی در جهان می گوید: "چشم ما باید پیوسته در حال اندازه گیری و ارزیابی باشد. با اندکی خم کردن زانوها می توان پرسپکتیو را تغییر داد و با اندک تغییری که به زاویه سر می دهیم زاویه کادر و نوع کادربندی تغییر خواهد کرد و معنای متفاوتی را القا خواهد کرد. تقریبا به طور همزمان با دور و نزدیک کردن دوربین به سوژه می توان دکمه شاتر را فشرد. می توانیم جزئیات را به گونه ای تغییر دهیم که مشخص شود سوژه، خود را به ما تحمیل کرده است یا ما توانسته ایم سوژه را شکار کنیم."

▪ باز هم عکس بگیرید: برای گرفتن عکس بهتر، به طور جدی به دید قوی داشتن توجه داشته باشید. زانوهای خود را خم و کمی سر خود را متمایل کنید، از تمام زاویه ها و جهت ها به سوژه نگاه بیاندازید و با توجه به نکته های آموزش داده شده عکس بگیرید تا بتوانید بهترین و قوی ترین دید را داشته باشید.

 

● عکاسی با دوربین دیجیتال

▪ شناخت دوربین: به طور معمول افراد، زمانی که دوربین خود را خریداری می کنند نگاهی به دفترچه راهنمای آن می اندازند و با کسب اطلاعات مختصری در خصوص کارایی، دیگر هیچ گاه به سراغ آن نمی روند. داشتن اطلاعات جزئی از دوربین نمی تواند تضمین کننده استفاده خوب و مناسب از آن باشد. سعی کنید تمام جزئیات دفترچه راهنمای دوربین را به خوبی مطالعه کنید. یاد بگیرید که چگونه می توانید میزان نوردهی را کنترل و چگونه از مودهای مختلف و فلاش دوربین استفاده کنید.

 

▪ کار کردن با فلاش: یکی از مهم ترین نکته هایی که در خصوص کار با دوربین دیجیتال باید فرا گرفت توانایی کار کردن با فلاش آن است. اگرچه بیشتر دوربین های دیجیتال مود خودکار دارند و با تنظیم دوربین روی این مود نیازی به تنظیم دستی فلاش نیست اما اگر فلاش به طور دستی تنظیم شود تاثیر آن روی عکس بیشتر احساس خواهد شد. برای مثال، روشن یا خاموش بودن فلاش به شرایط نوری محیط و داخل یا خارج بودن آن بستگی دارد.

▪ کار کردن با مود ماکرو: این روزها تمامی دوربین های دیجیتال به مود ماکرو مجهز شده اند. این مود برای گرفتن عکس از نمای نزدیک از سوژه هایی مانند گل ها و حشرات مناسب است. برای گرفتن عکس ماکرو بهترین اقدام این است که سوژه مورد نظر را مشخص کنید و دوربین را در حالت مود ماکرو قرار دهید. پس از آن باید تا حدی که امکان نزدیک شدن یا به اصطلاح کلوزآپ وجود دارد به سوژه نزدیک شوید و عکس بگیرید. برای بهتر شدن کار باید از فوکوس دقیق دوربین روی سوژه اطمینان کسب کرده باشید.

 

▪ در نظر گرفتن نوع دوربین: اولین قانون عکاسی این است که به نوع دوربین توجه داشته باشید. از آنجا که بیشتر دوربین های دیجیتال به صفحه نمایش LCD مجهز هستند بنابراین می توان از آن ها برای کادربندی و مشخص کردن محدوده کادر و سوژه استفاده کرد. بهترین کار برای گرفتن عکس هایی با کادربندی مناسب این است که به خطوط افقی که از طریق صفحه نمایش می توان آن ها را دید – توجه کرد.

▪ استفاده از سه پایه: به منظور داشتن عکس های باکیفیت، استفاده از سه پایه در عکاسی از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است این سوال مطرح شود که در چه مواقعی باید از سه پایه استفاده کرد؟ کاربرد سه پایه در شرایطی توصیه می شود که نور محیط خیلی کم باشد یا اینکه قرار باشد از سوژه های در حال حرکت عکس گرفته شود. برای مثال، اگر قرار است از خیابان های شهر در شب، عکس گرفته شود باید از سه پایه استفاده شود. بنابراین همیشه به دنبال سه پایه ای باشید که بتوانید آن را به راحتی حمل کنید.

 

▪ کار با ایزو: وجود ایزو در دوربین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایزو میزان حساسیت دوربین به نور را مشخص می کند. اگر قرار است از سوژه های ثابت مانند گل عکس گرفته شود بهتر است از ایزو پایین استفاده کنید. ایزو پایین به دوربین می دهد که از سرعت شاتر طولانی تری استفاده کند و عکس واضح و باکیفیتی ارایه دهد. اگر در نظر دارید از سوژ ه ای متحرک عکس بگیرید، مانند کودکی که در حال بازی با وسایلتان است باید از ایزو بالاتر (مثلا ۴۰۰) استفاده کنید. این مسئله را در نظر داشته باشید که ایزو بالاتر یعنی داشتن سرعت شاتر سریع تر و نور کمتر که ممکن است موجب نویز هایی در عکس شود.

▪ برخورداری از حافظه مناسب: درست مانند دوربین های قدیمی که باید تعداد فرصت های باقی مانده از فیلم موجود در آن را، برای عکاسی در نظر می گرفتیم در دوربین های دیجیتال امروزی نیز باید میزان حافظه را در نظر داشته باشیم. در اینجا به مواردی از میزان تقریبی ظرفیت حافظه دوربین اشاره شده است.

 

ـ دوربین های ۲ مگاپیکسل، حداقل به یک کارت حافظه ۶۴ مگابایتی نیاز دارند.

ـ دوربین های ۳ مگاپیکسل، حداقل به یک کارت حافظه ۱۲۸ مگابایتی نیاز دارند.

 

ـ دوربین های ۴ مگاپیکسل، حداقل به یک کارت حافظه ۲۵۶ مگابایتی نیاز دارند.

ـ دوربین های ۵ مگاپیکسل و بالاتر، حداقل به یک کارت حافظه ۵۱۲ مگابایتی یا یک گیگابایتی نیاز دارند.

 

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که هر اندازه دوربین دیجیتال از امکانات و تکنولوژی های مدرن و امروزی برخوردار باشد باز این شما هستید که برای گرفتن عکس های زیبا و باکیفیت باید برخی نکات عکاسی را فرا بگیرید. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده و به کاربردن آن ها در عکاسی می توان به مرور سطح کیفی عکس ها را ارتقا بخشید.

 

 

 

گردآوری:پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا


:: موضوعات مرتبط: چگونه عکاسی کنیم؟، ،
:: برچسب‌ها: چگونه, عکاسی, کنیم؟,
.:: ::.
تکنیک های نورپردازی در عکاسی
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 1 بهمن 1390 در ساعت

 

 


تکنیک های نورپردازی در عکاسی

 

عکاسی از جمله هنرهایی است که می تواند از ساده ترین شرایط، معانی عمیقی را به بیننده انتقال دهد. در حال حاضر عکاسی از محبوب ترین حرفه ها به شمار می رود که هر روزه به تعداد علاقه مندان آن افزوده می شود. استفاده از آخرین و مدرن ترین تجهیزات عکاسی، تضمین کننده موفقیت فرد در حرفه عکاسی نخواهد بود. یک عکاس حرفه ای باید چشمی برای دیدن ریزترین جزئیات و دانشی درباره نورپردازی داشته باشد. تکنیک های نورپردازی نقش مهمی در نتیجه نهایی عکس خواهد داشت. نوع نوری که در عکاسی استفاده می شود نتیجه نهایی عکس را مشخص خواهد کرد. دو سوژه که به طور همزمان، اما در دو شرایط متفاوت نورپردازی گرفته شده باشند، دو مفهوم و معنای متفاوت را به بیننده القا خواهند کرد. در این شماره به ارایه نکاتی در خصوص میزان و نحوه تابش نور در عکاسی می پردازیم.

 

 

به هدایت کردن صحیح و اصولی نور موجود در محیط، برای گرفتن عکسی مطلوب و زیبا نورپردازی گفته می شود.

● نکاتی در خصوص عکاسی داخل استودیو یا محیط بسته

 

لازمه عکاسی در استودیو یا محیط بسته، آگاهی داشتن از اطلاعات اولیه تکنیک های نورپردازی است. یکی از اصول اولیه نورپردازی در محیط بسته این است که به شکل مثلثی انجام شود. در این شرایط به سه منبع نوری نیاز است: نورهای اصلی (Key Lights)، نورهای عقب(Back Lights) و نورهای فرعی (Fill Lights ). روشن ترین نور مربوط به نور اصلی است. این نور باید از پشت و اطراف عکاس به سوژه تابانده شود. قسمتی از سوژه که در مقابل دوربین قرار گرفته باید روشن تر باشد. نور عقب از قسمت پشت سوژه تابانده خواهد شد. این نور باعث می شود که بین سوژه و پس زمینه (back ground) فاصله ای به وجود بیاید. نور فرعی از اطراف سوژه و از زاویه مخالف نور اصلی تابانده و موجب سایه می شود. شدت نور فرعی نباید به اندازه نور اصلی باشد. برای ایجاد عمق در عکاسی باید با نورها بازی شود. برای بهتر شدن در زمینه تکنیک های نورپردازی و ایجاد یک شرایط اید ه آل میان نور و تاریکی تمرین و ممارست توصیه می شود.

 

نور تلطیف شده (Diffused Lighting)، برای ملایم و لطیف کردن نورهای محیط و تاثیر آن ها در عکاسی نقش مهمی دارد. تاثیر نور ملایم (تلطیف شده) در عکاسی چهره بیش از سایر زمینه ها خود را نشان خواهد داد. یکی از ساده ترین روش های ایجاد چنین فضایی، استفاده از یک کاغذ روی چراغ استودیو است.

 

 

نور فرعی یا پرکننده (fill light) نوری است که برای کاهش کنتراست استفاده می شود. زمانی که تاثیر نور فرعی زیاد شود، میزان کنتراست موجود در محیط کاهش می یابد. این در حالی است که با کاهش تاثیر نور فرعی، میزان کنتراست افزایش می یابد.

 

به منظور تاثیر چشمگیر در عکاسی از نور کناره (Side Lighting) نیز می توان استفاده کرد. نور کناره به دلیل ایجاد سطح بالایی از کنتراست، تاثیر منحصربه فرد و چشمگیری روی شرایط عکاسی خواهد گذاشت. یک قسمت سوژه باید بیشترین نور را داشته و قسمت دیگر باید هر چه بیشتر به تاریکی متمایل باشد. نورپردازی به این شکل عمق بیشتری به سوژه موردنظر خواهد بخشید.

 

 

تابش نور از پشت (Backlighting) روش دیگری است که در نورپردازی استفاده می شود و روشن ترین منبع نوری به شمار می رود. در این روش، منبع تابش نور از قسمت پشت سوژه تابیده و برای ایجاد سایه استفاده می شود. تابش نور از پشت می تواند یک عکس زیبا ارایه دهد یا اینکه با عملکرد معکوس، یک عکس زیبا را به طور کامل خراب کند. با کمک این تکنیک است که تصویری تیره از درخت نخل را روبه روی غروب خورشید می توان ثبت و آن را به عکسی زیبا تبدیل کرد.

 

اگر به جای درخت نخل از یک انسان که در مقابل غروب خورشید ایستاده استفاده شود نتیجه همانی خواهد بود که برای درخت نخل ایجاد شده است به این معنی که سوژه به طور کامل تیره خواهد شد. به این ترتیب دو عکس که با یک تکنیک نورپردازی گرفته شده است به طور قابل ملاحظه ای تفاوت خواهند داشت. در زمان Backlighting برای روشن تر کردن قسمت جلو سوژه و برجسته کردن برخی فضاها یا اشیا، عکاس می تواند از فلاش اجباری (fill in flash) استفاده کند. فلاش اجباری همان فلاش دوربین است که شدت نور آن قابل کنترل نیست و برای تابش مستقیم نور استفاده می شود.

● عکاسی در خارج از محیط بسته

 

اولین تکنیک نورپردازی در خارج از محیط بسته، کارکردن اطراف خورشید است. به این معنی که در هنگام عکاسی، سوژه مورد نظر نباید در مقابل نور خورشید قرار گرفته باشد بلکه وضعیت مکانی عکاس و دوربین باید به گونه ای باشد که خورشید در پشت سر عکاس قرار گیرد. وجود خورشید در پشت سر عکاس موجب می شود که نقش نور اصلی را در عکاسی بازی کند. اگر شرایط محیط به نحوی باشد که نتوان به این شکل عمل کرد در نتیجه بهتر است به منظور جلوگیری از ایجاد سایه از فلاش اجباری استفاده شود.

 

به افراد مبتدی و تازه کار توصیه می شود که در وسط روز در خارج از محیط بسته به هیچ وجه عکس نگیرند. وسط روز درست زمانی است که خورشید در بالاترین نقطه قرار می گیرد و این امر موجب تولید سایه ای شدید روی سوژه خواهد شد. در شرایطی که مجبور به عکس گرفتن در این زمان هستید، توصیه می شود برای تاباندن نور روی سوژه از منعکس کننده یا برای کم کردن شدت نور از یک چتر استفاده کنید. در روزهای آفتابی به نور پشت، نیازی نیست و به منظور ایجاد نور فرعی در محیط از یک منعکس کننده استفاده می شود.

 

در روزهای ابری روشن یک نور تلطیف شده بدون سایه وجود خواهد داشت، این شرایط بهترین شرایط برای گرفتن عکس خواهد بود و عکس زیبایی را ارایه خواهد داد. یک ساعت بعد از طلوع آفتاب و یک ساعت قبل از غروب آفتاب در نظر عکاسان حرفه ای به "ساعت طلایی" مشهور است. غروب و طلوع خورشید هر کدام به نوعی متفاوت، نور طبیعی را به عکس می تابانند. عکاسی در این دو زمان به عکاس اطمینان می دهد که نور مناسب به سوژه تابیده شده است و نگرانی در خصوص نتیجه نهایی وجود نخواهد داشت.

 

در این دو زمان به دلیل طول موج های بلند خورشید که لطیف و گرم هستند پوست افراد، روشن تر و زیباتر به نظر می رسد بنابراین جلوه ای زیبا در عکاسی خواهند داشت. برای بهتر شدن عکس تنها باید به این نکته توجه داشت که سوژه در مقابل نور خورشید قرار نگرفته باشد.

 

در عکاسی همیشه باید به نکاتی که در خصوص کنتراست وجود دارد توجه داشت و در شرایط مختلف آن را در نظر گرفت. در برخی شرایط این امکان وجود دارد که نور مناسب برای سوژه یا محیط وجود نداشته باشد، در چنین شرایطی برای جبران چنین نقصی بهتر است که از سه پایه و شاتر با سرعت پایین استفاده شود. سه پایه باعث ثابت ماندن دوربین و مانع تار شدن تصویرها می شود. اگرچه سرعت پایین شاتر تا حدودی کمبود نور محیط را جبران می کند و عکس باکیفیتی را ارایه می دهد اما برای شرایط کاملا تاریک به طور حتم کارایی نخواهد داشت. به منظور بهتر شدن کیفیت عکس می توان از مود سایه که در برخی دوربین ها وجود دارد برای ایجاد یک عکس هنری و با کیفیت استفاده کرد.

 

 

 

گردآوری:پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا


:: موضوعات مرتبط: تکنیک های نورپردازی در عکاسی، ،
.:: ::.
نکاتی پیرامون عکاسی گروهی
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 1 بهمن 1390 در ساعت


نکاتی پیرامون عکاسی گروهی

 

در زندگی مناسبت های زیادی وجود دارند که دوستان، افراد خانواده و بستگان را کنار یکدیگر جمع می کند. در چنین شرایطی گرفتن یک یا چند عکس گروهی می تواند خاطرات لذت بخش این گردهمایی را برای مدت های طولانی زنده نگه دارد. در این شماره به ارایه نکاتی در خصوص نحوه گرفتن عکس های گروهی می پردازیم.

 

● اشتباهات و مشکلات رایج در عکس های گروهی

▪ بیشتر مواقع جهت نگاه یک یا چند نفر از اعضا متفاوت از جهت نگاه سایرین در عکس است.

 

▪ چشم های سوژه(ها) بسته می افتد.

▪ یکی از سوژه ها خارج از کادر قرار می گیرد.

 

▪ ژست حالت های افراد در یک عکس با یکدیگر متفاوت می شوند. (بعضی ها در حال لبخند زدن و بعضی دیگر بسیار جدی ژست می گیرند).

▪ گروهی از دوربین فاصله می گیرند یا اینکه به آن نزدیک می شوند.

 

▪ راه حل هایی که در این شماره ارایه می شوند شاید بتواند تا حدودی مشکلات گفته شده را برطرف کند.

▪ آماد گی: هیچ چیز عذاب آورتر از این نیست که برای مدتی به حالت ژست گرفته منتظر بمانیم. بنابراین به عنوان یک عکاس گروهی باید همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که نمی توانید تک تک اعضای گروه را منتظر نگه دارید تا وسایلتان آماده شود.

 

▪ پیش از گرفتن عکس حتما از لوکیشن (مکان عکسبرداری) دیدن کنید.

▪ چگونگی ژست گرفتن گروه و کادربندی خود را از پیش تعیین کنید.

 

▪ سر فرد عقبی باید پشت سر فرد جلویی باشد.

▪ پیش از گرفتن عکس باید به تمام اعضا بگویید که می خواهید عکس گروهی بگیرید و اجازه دهید تا آن ها آماده شوند.

 

▪ در خصوص اینکه دوربین روشن است و باتری ها به اندازه کافی شارژ دارند از پیش باید اطمینان داشته باشید.

 

▪ لوکیشن: مکانی که قرار است اعضا آنجا قرار و عکس گروهی بگیرند از چندین نظر اهمیت دارد. لوکیشن به عکس شما هویت و مفهوم می بخشد. برای مثال، اگر قرار است از یک تیم ورزشی عکس گرفته شود، گرفتن عکس در زمین ورزشی بسیار بهتر از گرفتن عکس در مقابل یک دیوار آجری است. یکی دیگر از دلایل با اهمیت بودن لوکیشن، عناصر و عوامل به کار رفته در آن است که می توانند موجب آزار یا پرت شدن حواس اعضا شوند. مکان باید به گونه ای باشد که اعضای گروه در آن احساس راحتی و آرامش داشته باشند. نور محیط مناسب باشد و عوامل مزاحم در آنجا وجود نداشته باشند.

 

 

▪ گرفتن چند عکس متعدد: یکی از روش هایی که کمک می کند جهت نگاه تمام اعضا به یک سو باشد گرفتن چندین عکس پیاپی از آن هاست. عکس اول ممکن است از کیفیت چندان خوبی برخوردار نباشد، در حالی که عکس های بعدی به طور معمول بهتر خواهند شد زیرا استرس افراد از بین می رود و احساس راحتی بیشتری می کنند. همچنین می توان پیش از اینکه اعضا در سر جای خود قرار گیرند چند عکس آزمایشی گرفت و با مقایسه آن ها عکس نهایی را با دقت و حساسیت بیشتری انداخت.

 

▪ نزدیک شدن به سوژه: تا آنجا که امکان دارد به سوژه نزدیک شوید اما دقت داشته باشید که افراد از کادر خارج نشوند. با نزدیک شدن به سوژه می توان جزئیات بیشتری از حالت های چهره آن ها را در عکس منعکس کرد که این خود می تواند در بالا بردن تاثیر عکس مفید باشد. اگر گروه شما از اعضای کمی تشکیل شده و به اصطلاح کوچک است سعی کنید از سر و شانه های آن ها نیز عکس بگیرید. برای گرفتن چنین عکسی بهتر است اعضا سر های خود را به یکدیگر نزدیک و فاصله خود را نیز کمتر کنند. یکی دیگر از روش های نزدیک شدن به سوژه این است که آن ها را از حالت خطی خارج کنید و به گونه ای قرار دهید که عده ای پشت سر عده ای دیگر قرار گیرند.

 

 

▪ چید مان گروه: در بیشتر مواقع نحوه قرار گرفتن اعضای گروه به شکلی است که طبیعی به نظر می رسند، اما گاهی اوقات نیاز به چید مان دارند.

اگر موقعیتی که قرار است از آن عکس گرفته شود عروسی، تولد یا مهمانی هایی از این نوع هستند، که در آن ها یک یا دو نفر در مرکز توجه قرار دارند، باید به صورتی عکس گرفته شود که حس در مرکز توجه بودن، نیز در عکس منعکس شود. سوژه موردنظر را در مرکز گروه قرار دهید و از برخی اعضا بخواهید که نگاهشان به سوژه و برخی دیگر به دوربین باشد.

 

برای عکس های گروهی در مجالس رسمی، افراد قد بلند را در قسمت عقب گروه به صورتی که در مرکز نیز قرار گرفته باشند جای دهید.

سعی کنید فاصله بین افرادی که در جلو گروه با آن هایی که در عقب قرار گرفته اند خیلی زیاد نباشد. اگر تعداد گروه آنقدر زیاد است که چنین فاصله ای ایجاد می شود و به اصطلاح عمق گروه زیاد است از دیافراگم باریک تر استفاده کنید.

 

از اعضا بخواهید که کمی چانه خود را بالا ببرند تا در عکس دارای یک چانه افتاده نباشند.

 

▪ زمان مناسب: به بهترین زمان گرفتن عکس گروهی توجه داشته باشید. در یک مهمانی یا جشن بهترین زمان اوایل مهمانی است که همه مرتب و منظم هستند.

 

▪ توجه به نور: برای اینکه جزئیات بیشتری را بتوان در عکس منعکس کرد باید از نور مناسب استفاده کنید. زمانی که نور از پشت تابیده می شود بهتراست دوربین را روی فلاش تنظیم کنید.

▪ کنترل کردن: به عنوان یک عکاس باید قادر باشید اعضای گروه را با یکدیگر هماهنگ کنید. اگر برای اعضا مهم است که بدانند چرا باید در یک عکس گروهی شرکت داشته باشند، دلیل این کار را به آن ها توضیح دهید تا با انگیزه، در گروه قرار گیرند. اگر عکاسان زیادی هستند که می خواهند از گروه موردنظر شما عکس بگیرند اجازه دهید که کار آن ها تمام شود سپس شما شروع کنید زیرا در غیر این صورت به دلیل متفاوت بودن جهت نگاه ها کیفیت عکس پایین خواهد آمد.

 

 

▪ گروه بزرگ: عکاسی از یک گروه بزرگ به مراتب مشکل تر از یک گروه کوچک است. در چنین شرایطی پیشنهاد می شود هنگام عکاسی بالاتر از گروه قرار گیرید. برای مثال، از یک چهارپایه یا نردبان استفاده کنید تا سطح مکانی شما بالاتر از آن ها قرار گیرد و از اعضا بخواهید که به طور کامل به یکدیگر نزدیک شوند.

▪ استفاده از سه پایه: به طور عمده برای استفاده از سه پایه در عکاسی گروهی دو دلیل وجود دارد. اولین دلیل پرستیژی است که به کار شما می دهد و این باعث می شود تا اعضا به کار شما اطمینان کنند و آن را جدی بگیرند و به نحو صحیح در عکس قرار گیرند. دومین دلیل راحت تر و بهتر کنترل کردن چید مان اعضای گروه است.

 

 

▪ استفاده از یک همکار: برای گرفتن عکس گروهی از یک گروه بزرگ یا چندین گروه وجود یک همکار یا یک شخص کمک کننده بسیار ضروری به نظر می رسد. برای مثال، اگر قرار است در یک جشن عروسی از افراد فامیل، دوستان یا همکاران زوج به طور جداگانه عکس بگیرید بهتر است که از همکار خود بخواهید با جمع کردن افراد و چیدمان آن ها به نحو صحیح در این امر شما را یاری کند.

▪ لبخند زدن: اگر می خواهید که اعضای گروه و به طور کلی سوژه با شما (به عنوان یک عکاس) احساس راحتی داشته باشند باید در ابتدا خود با لبخند به سوی آن ها بروید. با دیدن لبخند شما آن ها نیز لبخند خواهند زد. لطفا لبخند بزنید!

 

 

 

گردآوری:پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا

 


:: موضوعات مرتبط: نکاتی پیرامون عکاسی گروهی، ،
.:: ::.
تکنیک های عکاسان حرفه ای
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 1 بهمن 1390 در ساعت

 


تکنیک های عکاسان حرفه ای

 

در عکاسی همه چیز بستگی به سبک و علاقه عکاس دارد. و نکته ای که عکاسی را شیرین تر میکند استفاده از نکات و ترفند ها و تجربیات شخصی افراد متخصص است.

 

اگر شما عکاس تازه کاری هستید در این پست ۵ روش را برای اینکه عکس های شما دوستانتان را تحت تاثیر قرار دهد توضیح داده میشود.

۱) عکس های با شاتر طولانی

 

تصاویر با شاتر طولانی معمولاً بسیار زیبا و اعجاب انگیز خلق می شوند.

برای شروع کافی است کمی با این سرعت ها عکاسی کنید تا بهترین مقادیر شاتر را پیدا کنید. بعد از عکاسی حالت و نورهای تصاویر خود را با تصاویر زیر مقایسه کنید.

 

خب بعد از مقایسه طرز گرفتن عکس با شاتر طولانی را فهمیدید؟

 

● تکنیک عکاسی با شاتر طولانی

برای اینکه شما بتونید عکس های خوبی با شاتر طولانی یا ضعیف بگیرید بهتر است ابتدا از اینجا معنا و مفهوم سرعت شاتر را درک کنید. سرعت شاتر یک ابزار مبتکرانه است که با کنترل مناسب آن می توان عکسهایی به یاد ماندنی گرفت. ولی اگر بخواهیم یه تعریف ساده از سرعت شاتر داشته باشیم میتوانیم بگوییم:

 

سرعت شاتر به سرعت بازو بسته شدن یا بهتر بگویم به مدت زمانی که نور بیرون به داخل دوربین راه پیدا میکند میگویند.

واحد سرعت شاتر ثانیه و کمتر است.

 

نمونه هایی از سرعت های مرسوم: ۱/۳۰, ۱/۵۰۰, ۱/۱۵۰۰ ثانیه

این ها مدت زمانهایی هستند که شاتر برای گرفتن یک عکس باز میماند.برای این نوع عکس برداری شما باید از حرکت بی جا و سریع دستان خود اجتناب کنید.استفاده از سه پایه به شما توصیه می شود. بعضی از دوربین ها دارای امکانی هستند که به عکاس قابلیت این را میدهند که شاتر را به صورت دستی و با فشار دکمه باز و بسته کنند.

 

 

۲) تصاویر بوکه متنوع

حتماً این سوال در ذهنتان ایجاد شده که بوکه چیست؟

 

بوکه در واقع هنگامی که شما عکسی می گیرید اگر شی خاصی را به عنوان هدف و سوژه در نظر بگیرید سوژه جلوتر و به اصطلاح کنده از تصویر دیده می شود و باقی تصویر بصورت غیر شفاف و تار دیده می شود.

بوکه هم یک اصطلاح ژاپنی است که به معنی بلور یا همان تار میباشد. بدون شک بوکه یکی از جالب ترین تکنیک های عکاسی دیجیتال میباشد. بهتر است تصاویر زیر را برای اثبات قسمتی از حرفهایم مشاهده نمایید.

 

 

● تکنیک بوکه

 

بطور معمول و پیشفرض شکل بوکه دایره ای شکل است (زیرا شکل لنز دوربین شما دایره ایست). ولی شاید شما از خود بپرسید آیا میتوان شکل های دیگری را به عنوان بوکه در نظر گرفت؟ جواب : بله .برای ایجاد بوکه های متنوع مراحل و ابزار زیر نیاز است:

۱) لنز دوربین(بهتر است دارای لنز باز باشد.)

 

۲) کاغذ سیاه (CardBoard)

۳) چسب

 

۴) تیغ کاتر

ابتدا بر روی کاغذ شکل مورد نظر خود را رسم کنید، سپس با تیغ آنرا خارج کنید. سپس کاغذ را به اندازه دهانه ی لنز دربیاورید و با باقی کاغذ های سیاه دور تا دور لنز را بپوشانید. در پایان باید لنز شما چیزی شبیه به این باشد با شکل های متفاوت.

 

اکنون شروع به عکسبرداری کنید.

ما تصاویر زیر را برای الهام به شما و همچنین نمایش نتیجه ها قرار داده ایم.

 

 

● عکس هایی با دامنه های دید باز.(HDR)

 

در حالت عادی تمامی یک مکان یا تمام یک نمای طبیعت را نمی توان به طور کامل در تصویر جای داد.

با تکنیک HDR شما می توانید تصاویر خاص دیگری را خلق کنید. تصاویر زیر را برای شروع مشاهده نمایید.

 

لذت بردید؟ حتما با خود فکر می کنید آیا امکان دارد شما هم روزی از این نوع عکس ها خلق کنید؟ جواب ما به شما بله است . تنها با صرف ۵ دقیقه در خواندن ادامه آموزش این تکنیک شما هم البته با تمرین می توانید چنین عکس هایی را خلق نمایید.

 

● تکنیک عکاسی HDR

برای این کار ابتدا شما باید مفهوم دامنه دید را متوجه شوید. دامنه دید دارای مقیاسی کلی است که با اعداد مثبت ۲ ، صفر و منفی ۲ مقدار دهی می شوند.

 

شما تصویر خود را به سه سطر مساوی تقسیم کنید ،به قسمت پائین منفی ۲(۲ ) به سطر وسط صفر(۰) و به سطر بالایی مثبت ۲(۲+) می گوییم ، آنگاه کار خود را آغاز کنید.

۱) تصویری از قسمت منفی ۲ بگیرید.(قسمت پائین)

 

۲) تصویری از قسمت صفر و قسمتی مشترک با منفی ۲ بگیرید.(میانی و کمی از پایین)

۳) تصویری از قسمت مثبت ۲ و قسمتی از صفر بگیرید.(بالایی و کمی از میانی)

 

شما حالا سه تصویر دارید. اگر با نرم افزار فتوشاپ آشنایی دارید کافی است این سه تصویر را به آسانی در فتوشاپ با هم ادغام کنید . همچنین شما میتوانید از نرم افزار Photomatrix نیز استفاده نمایید. شما حالا دارای اولین تصویر HDR خود هستید به همین سادگی به همین حرفه ایی.

 

● زوم انفجاری(Burst)

بارست زوم یکی از تکنیک های جالب عکاسی دیجیتال میباشد. هر کسی میداند زوم کردن به چه عملی اطلاق میشود(زوم بر دونوع است نوری و دیجیتال) اما زوم افجاری یا بارست زوم بسیار جالب است.

 

برای آگاهی کامل تصاویر زیر را مشاهده نمایید.

حتما از تصاویر بالا متوجه شدید که قصد ما از این آموزش خلق چه تصاویری است.برای خلق چنین تصاویری مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

● تکنیک زوم انفجاری

 

۱) دوربین خود را درحالت شاتر کوتاه و دارای دامنه ی بازی قرار دهید.

۲) آماده شوید.

 

۳) مهمترین قسمت اینجاست.

در این قسمت شما باید به سرعت لنز دوربین خود را بر روی سوژه زوم کرده و به سرعت بازگردید. شما می توانید چندین بار امتحان نمایید تا از دیدن عکس خود خوشحال شوید.

 

 

● عکاسی با سرعت بالا

 

حتما شما هم علاقه دارید تصاویری مانند تصاویر زیر بصورت بسیار کند ایجاد نمایید. در زیر نمونه هایی از این تصاویر را میتوانید مشاهده نمایید.

● تکنیک عکاسی با سرعت بالا

۱) سوژه ی خود را انتخاب نمایید.

 

۲) دوربین خود را در سریعترین زمان سرعت شاتر قرار دهید.

۳) مقدارISO را در بالاترین مقدار قرار دهید.

 

این آموزش نکه ی جدیدی نداشت بلکه بیشتر عمومی بوده و طبق تجربه شخصی هرچه تصاویر بیشتری را عکاسی کنید مهارتتان بیشتر می شود.

برای شروع مستقیما جلوی حیوانات وحشی یا مناطق خطرناک نروید. با مناطق صاف و زیبا و طبیعت شروع کنید تا هنگامی که احساس کنید واقعاً حرفه ای شده اید.

 

 

 

گردآوری:پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا

 


:: موضوعات مرتبط: تکنیک های عکاسان حرفه ای، ،
.:: ::.
عکاسی فوق العاده از کودکان به همراه نکات حرفه ای
نویسنده نادر پرویزی تاریخ ارسال شنبه 1 بهمن 1390 در ساعت


عکاسی فوق العاده از کودکان به همراه نکات حرفه ای

 

همه دوست دارند که از کودکانشان عکس های زیبا بگیرند اما این کار سختی است و عکاسی از کودکان تبدیل به یک کار فوق العاده در عکاسی حرفه ایی شده است. در این پست دسته ایی از عکس هایی دوست داشتنی بچه ها و نکته های خوبی از عکاسی نوزادان وجود دارد. چه یک پدر مهربان هستید چه یک عکاس حرفه ایی این نکات تاثیر بسیار خوبی بر عکاسی شما می‌گذارد.

 

بعضی اوقات کودکان می‌توانند حالتی به عکس بدهند که یک سوپرمدل هم نمی‌تواند چنین حالتی خلق کند، این به خاطر این است که آن ها کاملا پاک و صادق هستند. این مجموعه شامل عکس هایی از بچه هایی است که حالت های زیبا و فوق العاده ایی به عکس داده اند.

نمای نزدیک: اگرچه بچه ها خیلی ناز هستند اما زمانی که از آن ها عکسی با نمای نزدیک بگیرید بامزه تر هم می‌شوند. و حتی یک قسمت از صورت یا بدنشان هم بسیار زیبا به نظر می‌رسد، برای مثال عکس هایی که فقط از چشم ها و بینی گرفته می‌شود بسیار محبوب است.

 


خم شدن: اگر زمان عکاسی خم شوید و عکس را در راستای قد کودک بگیرید عکس بهتری خواهید داشت. نباید عکس از بالا و هم قد شما گرفته شود.

 

استفاده از حداقل وسایل: استفاده از یک سری از وسایل مانند اسباب بازی یا یک T-shirt خلاقانه می‌تواند عکس شما را جذاب تر کند، اما در انجام این کار زیاده روی نکنید. در اغلب عکس های کودکانه ایی که شما دوست دارید تنها از یک موضوع مثل یک حوله استفاده شده است.

 

 

مباحثه در رابطه با فلش ها: بعضی بر این عقیده اند که هیچگاه در عکاسی از بچه ها از فلش نباید استفاده کرد، به این دلیل که فلش تمام جزئیات را از بین می‌برد. اما بعضی دیگر می‌گویند که زمانی که سایه های شدیدی وجود دارد باید از فلش استفاده کرد. من با دسته عکاسان اول موافق هستم.

 

شکار لحظه ها: لحظه هایی را جستجو کنید که کودک بهترین حالت ها را گرفته است، زمانی که خواب هستند یا در حال لبخند زدن هستند بهترین لحظات است. با تبدیل کردن عکس به یک عکس سیاه و سفید می‌توانید بیان احساسی عکس را افزایش دهید.

 

 

عکاسی از بهترین زاویه ها: یک عکس خوب تنها عکسی نیست گه هر دو گوش و دو چشم و بینی در مرکز تصویر وجود داشته باشد. یک عکس خوب عکسی است که دارای نیان احساسی باشد و یک نکته اساسی برای اضافه کردن این احساست پیدا کردن یک زاویه خوب با نورپردازی مناسب است. فقط تمرین کنید تا خیلی زود در مسیر درست قرار بگیرید.

 

تنظیمات: میزان تنظیمات شاتر را بالاتر از 1/250 قرار دهید در غیر این صورت تصویر به اندازه کافی واضح و شارپ نمی‌شود.

 

 

 

گردآوری:پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا


:: موضوعات مرتبط: ، عکاسی، ،
.:: ::.
عناوین آخرین مطالب بلاگ من



.:: Design By :